Weekverslag 2 & 3 | Bretagne

Na drie dagen rijden (zie het vorige weekverslag over ons vertrek), kwamen we aan bij Le Roc-Saint-André in Bretagne. De afgelopen twee weken hebben we hier de omgeving verkend. Maar er ging ook veel tijd en energie zitten in het wennen aan het leven in een caravan en op een camping.

We hadden hier rekening mee gehouden door onze agenda bijna helemaal leeg te maken. Gelukkig maar, want het duurde bij mij wel ruim een week om aan ons nieuwe leventje te wennen.

De kids waren ongeveer na één minuut al gewend. Als je wereld bestaat uit slapen, eten en spelen, dan heb je ook heel wat minder zorgen! En hallo, er is hier een trampoline?! Roan rent dan ook de hele camping over en is in z’n nopjes. En Evi is nog zo jong, die vindt alles best zolang ze maar bij ons is en op tijd eten krijgt.

Opa & oma zijn gearriveerd

Sinds een week zijn ook mijn ouders hier. Enorm gezellig en extra leuk voor Evi en Roan. Vooral Roan stuitert vanaf ’s ochtends vroeg al rond omdat ‘ie naar de tent van opa en oma wil.

Dubbel fijn is ook de extra paar handjes. Evi was ziek afgelopen week. Ze had een paar dagen flinke koorts en ze wilde alleen maar op de arm rondgedragen worden. We dachten eerst dat er tandjes doorkwamen, maar toen de koorts weg was, kwamen de rode vlekjes. Roan heeft dit ook gehad toen hij baby was, dus we herkenden het meteen: 6e ziekte.

Mijn vader heeft heel wat rondjes over de camping gelopen met Evi op de arm. Zo hadden Joost en ik de handen vrij voor de huishoudelijke (of caravanhoudelijke) taken. Begin deze week kwam ook een nieuwe opdracht binnen en doordat mijn ouders bijsprongen, konden we die op ons gemakje afronden.

Voortent opzetten met peuter

Geef Roan een hamer en hij is uren zoet.

Turkish delight op de camping

Woop woop Turkish Delight op de camping! Cadeautje van ome Ozzie jammiieeeee

Op de camping met opa

Opa is druk met het inrichten van de voortent. Wat een gedoe hè, dat kamperen.

Sightseeing Bretagne!

Uiteraard hebben we afgelopen weken ook veel van de omgeving gezien! Wat is het hier mooi zeg! Je ziet in veel dorpen nog de Middeleeuwse overblijfselen.

Josselin

Zo hebben we in Josselin de klokkentoren beklommen. Vanaf daar heb je een mooi uitzicht over het dorp, het kasteel en de omgeving.

Uitzicht van de klokkentoren over het kasteel van Josselin, in bezit van de familie De Rohan (toevallig hè)

Klokkentoren Josselin

Roan heeft de enorme toren helemaal zelf beklommen. Evi heeft er niks van mee gekregen, die sliep in de drager.

kerkplein van Josselin

Het kerkplein van Josselin met op de achtergrond die typische huisjes

Speeltuin Josselin

In het park was een toffe speeltuin waar Roan heerlijk kon klimmen. Zijn boterhammetje heeft hij op dat stoelje opgegeten. Z’n sandalen moesten uiteraard uit.

Baby Evi in het park van Josselin

Evi klautert in het rond. Ze kan sinds een paar weken staan en hier oefent ze flink mee.

Uitzicht over Josselin

Malestroit

Malestroit is ook zo’n schattig dorpje met middeleeuwse tinten.

Malestroit heeft allemaal van dit soort schattige huisjes en straatjes

Malestroit ontdekken met peuter en baby

Helaas een bewolkte dag, maar prima temperatuur om door Malestroit te wandelen. En Evi slaapt in de drager.

Wandelen & fietsem

Verder hebben we een paar keer gewandeld en gefietst langs de rivier de L’Oust. Die loopt hier direct langs de camping en het fietspad is onderdeel van de groene wegen (“voies vertes”). Op dit fietspad is het druk met fietsers die met complete bepakking de hele route fietsen tussen Nantes en Brest. Op deze camping zien we dan ook iedere dag fietsers aankomen voor een overnachting.

Het populaire fietspad tussen Brest en Nantes loopt langs Malestroit. Daar maakte m'n moeder deze foto.

Het populaire fietspad tussen Brest en Nantes loopt langs Malestroit. Daar maakte m’n moeder deze foto.

Lizio

Verder hebben we een heel apart (openlucht)museum in Lizio bezocht. Het heet Poete Ferrailleur en het staat vol met bewegende machines gemaakt door Robert Coudray. Het is een beetje moeilijk uitleggen, maar deze foto’s geven je een beter beeld:

Museum Poète ferrailleur in Lizio met peuter

“Oooooooooooooh” Roan was onder de indruk 😀

Museum Poète ferrailleur in Lizio met baby

Evi lag hier nog te slapen.

Huisjes van Museum Poète ferrailleur in Lizio

De huisjes van Poète ferrailleur in Lizio

Museum Poète ferrailleur in Lizio met het hele gezin

Roan en oma gaan de huisjes van binnen bekijken

Lizio Bretagne met peuter en baby

Even een boterham eten

Museum Poète ferrailleur in Lizio met peuter

Roan kijkt z’n ogen uit 😀

Roan vond het ge-wel-dig! Er was zoveel te zien! En om de machines aan te zetten, kon je overal op knopjes drukken. Dit is dus de perfecte entertainment voor een peuter: op knopjes drukken.

Ook Evi vermaakte zich boven verwachting goed! Het was haar slaaptijd en normaal slaapt ze dan een uur in de drager, maar ze werd wakker van wat gekraak en gepiep van de machines en daarna heeft ze alleen maar rondgekeken. Oh oh oh riep ze steeds en ze probeerde zelfs uit de drager te klimmen.

Enorm onder de indruk dus, allebei de kids. Ook voor de volwassenen was het erg leuk, dus als je in de buurt bent, echt heen gaan!

Volgende bestemming: Grézillé in Maine-et-Loire

Naar Bretagne reizen is een goede keus geweest. We hebben wel wat regen gehad, maar het was te overzien.

Morgen pakken we de boel weer in en dinsdag reizen we naar Grézillé in het gebied Maine-et-Loire:

Volgende bestemming is Grezille

Bij het blauwe stipje zijn we nu (Le Roc-Saint-Andre) en we hebben een camping gevonden bij het gele sterretje (Grezille)

Een vakantieganger op de camping raadde ons deze regio aan. We zijn erg benieuwd! Er zijn hier veel kastelen en je kunt er als het goed is mooi wandelen. Als je tips hebt horen we die graag!

Statistieken

Dan nog even wat cijfertjes:

Totaal aantal kilometers gereden: 1298 km
Totaal aantal keer dat Roan head first uit de caravan is gestort: 7
Aantal keer afgewassen: 0 (opa en oma wassen af!)
Aantal wasjes gedraaid met onze eigen wasmachine: 4 (in week 2) en 6 (in week 3)
Aantal keren gevloekt vanwege traag of niet-werkend internet: gemiddeld 6x per dag

Dit was de update weer, doei!