Je kunt het park met de auto bekijken, maar door te wandelen door Parque Nacional Monfragüe ervaar je pas echt hoe mooi dit gebied is. Ook met kinderen is dit een aanrader! De wandelroutes staan goed aangegeven met gekleurde paaltjes, waardoor je niet kunt verdwalen, maar de paden zijn ook weer zo ‘avontuurlijk’ dat je toch het gevoel hebt (bijna) alleen te zijn in de natuur.

Herten en gieren spotten in Nationaal Park Monfraguë

Onderweg kwamen we herten tegen, zagen we gieren vliegen en genoten we van enorm mooie uitzichten.

De hertjes laten zich goed bekijken. Ze schrikken pas weg als je te dichtbij komt.

Met kinderen wandelen door Parque Nacional Monfragüe

De wandelroutes zijn ook geschikt om met kinderen te wandelen. We kwamen een schoolklas vol brugpiepers tegen en een grote familie met kinderen rond de 8 of 10 jaar oud.

Voor de kleinere beentjes zijn de routes te lang, de hellingen te stijl en de paadjes te smal, maar voor onze baby was het in de drager prima te doen. Met de wandelwagen hier wandelen is trouwens géén optie.

wandelen door Parque Nacional Monfragüe

Joost heeft Roan in de drager en beiden genieten daar altijd heel erg van!

Er zijn in de kern van het park drie routes; van 7,5, 8 en 16 kilometer. Die van 7,5 en 16 km bestaan uit meerdere rondjes en zo kun je ook kortere wandelingen maken.

Wij hebben twee wandelingen gemaakt: eentje naar een kasteel boven op de berg en eentje door de heuvels.

De kasteelroute door Parque Nacional Monfragüe

Het was helaas een bewolkte dag, maar ondanks dat een prachtige wandeldag! Deze zogenoemde ‘rode route’ is 16 km, maar we hebben hiervan een lus gelopen, precies het stuk naar het kasteel toe. Dit was 7,6 km en wel flink klimmen. Wij hebben er in totaal 3,5 uur over gedaan. Dit is inclusief een pauze van ongeveer een half uur.

Deze route is 16 km, maar we hebben hiervan een lus gelopen, precies het stuk naar het kasteel toe. Dit was 7,6 km en wel flink klimmen. Wij hebben er in totaal 3,5 uur over gedaan. Dit is inclusief een pauze van ongeveer een half uur.

De paden zijn op sommige stukken vrij stijl en smal. Goede wandelschoenen zijn zeker aan te raden. Op de hele stijle stukken zijn traptreden van hout en steen gemaakt.

wandelen door Parque Nacional Monfragüe

Hier zijn we bijna bovenaan bij het kasteel.

Kasteel en prachtig uitzicht

Wij hadden onze auto geparkeerd bij de brug. Vanaf daar is het 2 kilometer behoorlijk klimmen. Eenmaal boven werden we beloond met een kasteel en prachtig uitzicht.

Uitzicht vanaf het kasteel

Van het kasteel staat niet veel meer overeind, en het wordt ontsierd doordat er een grote antenne op staat, maar er zijn twee torentjes waar je op en in kunt klimmen. Vanaf daar heb je een spectaculair uitzicht!

bovenop de kasteeltoren, met mijn moeder en de antenne

Bovenop de kasteeltoren, met mijn moeder en de antenne

Het eerste stuk van de terugweg is wat minder mooi. Mogelijk hebben we een deel van het pad gemist, maar het eerste stuk van ongeveer een kilometer liepen we over de weg. Hier konden we nergens rode paaltjes vinden. Er rijden niet veel auto’s, maar toch, over asfalt lopen is gewoon niet zo leuk.

Beneden verschenen de paaltjes weer, waarna er een pad naast de weg was. Ook wat minder leuk, zo vlak langs de weg, maar al wat beter dan over het asfalt.

Langs de rivieroever loop je over smalle paadjes

Langs de rivieroever loop je over smalle paadjes. Het was al wat later op de middag en ik kreeg het koud. Gelukkig kon ik m’n vaders vest aan 🙂

Daarna komt het gelukkig weer helemaal goed voor de avonturiers! Na Salto del Gitano (een rotswand vol met gieren) duikt het pad naar beneden richting de oever van de Río Tajo (ook wel bekend als de Taag). Via een heel smal paadje met links een behoorlijk stijle ‘afgrond’ naar de rivieroever liepen we de laatste kilometers naar het beginpunt.

De wandelroute langs Villareal de San Carlos

Een kleinere en makkelijkere route is die in de buurt van het informatiecentrum bij Villareal de San Carlos, de zogenoemde ‘gele route’. Geen enorme klimpartijen dus. We hebben het deel van de route gelopen dat rond loopt, zodat we niet heen en terug over hetzelfde pad hoefden.

Stukje geschiedenis: oude Romeinse weg

Ook wilde Joost graag even kijken bij de oude Romeinse weg. Joost was eerder die week op pad geweest met een gids om gieren te spotten. De gids had uitgebreid verteld over de oude Romeinse weg, maar er was toen geen tijd geweest om hem te gaan bekijken. Nu wilde Joost deze natuurlijk graag van dichtbij zien. De Romeinse weg lag niet op de wandelroute, maar was wel in de buurt, dus daar hebben we nog even rondgekeken.

wandelen door Parque Nacional Monfragüe

Joost riep al de hele week dat hij de Romeinse weg wilde bekijken. Nou, daar staat ‘ie dan, bovenop het restje Romeinse weg

Het rondje bij Villareal de San Carlos is ongeveer 4 km en is een stuk makkelijker dan het geklim van de route naar het kasteel. Het landschap is ook iets anders: de kasteelroute loopt door een heel bosrijke omgeving terwijl deze route deels door weilanden en deels door bebossing loopt. Maar ook hier hadden we prachtige uitzichten over de rivier en de bergen.

Het weer was gelukkig ook een stuk beter deze dag, dus de foto’s zijn wat zonniger 🙂

wandelen door Parque Nacional Monfragüe

Het uitzicht vanaf een mirador langs de gele route

En wat minder hoge bomen, maar ook super mooi:

Prachtig hè 🙂

Er staan hier ook wilde olijfbomen en Joost heeft een olijf geproefd. Geen aanrader.

wandelen door Parque Nacional Monfragüe

Een olijfboom. Joost heeft geproefd; niet lekker!

Hardloopwedstrijd in Park National Monfraguë

Op de heenweg naar de parkeerplaats bij Villareal de San Carlos kwamen we verdacht veel hardlopers op de weg tegen. Er bleek een hardloopwedstrijd te zijn: een halve marathon met de finish in Villareal de San Carlos, midden in het park.

wandelen door Parque Nacional Monfragüe

Wel een prachtige plek voor de finish van een hardloopwedstrijd hè!

Serieus respect voor de lopers, want het is enorm klimmen en dalen in dit gebied! We zagen overigens wel dat de meesten het heel zwaar hadden.

Je kunt dus gaan hardlopen in dit gebied, maar ik raad eigenlijk aan om gewoon de wandelpaadjes te pakken voor een mooie wandeling.