We hebben december in Portugal doorgebracht. Eerst op een mooie, rustige camping iets verder van de zuidkust af. Het was hier prachtig, maar ook een stuk kouder. ‘S middags was het heel prettig, maar ons kacheltje draaide ’s ochtends en ’s nachts overuren.

Roan heeft vlak na z’n eerste verjaardag (eind november) z’n eerste stapjes gezet en vanaf dat moment ging hij keihard oefenen. Eerst durfde hij alleen in de caravan los te lopen. Daar is immers altijd wel iets dichtbij om je aan vast te klampen. Maar na een paar weken hobbelde hij al vrolijk over de camping rond.

Hier hebben we Roan voor het eerst schoentjes aangedaan. Het was niet zo'n succes. Hij heeft één stapje gezet en ging daarna zitten en met de steentjes spelen.

Hier hebben we Roan voor het eerst schoentjes aangedaan. Het was niet zo’n succes. Hij heeft één stapje gezet en ging daarna zitten en met de steentjes spelen. En ja, er zit een gat in z’n broek. Twee zelfs. Op iedere knie één. #loedermoeder. Inmiddels heeft hij nieuwe broekjes.

Halverwege december zijn we verkast naar onze favoriete camping bij Lagos. Hier zaten we ook al in november en dat was erg goed bevallen. Het ligt aan de kust en de temperatuur is er dus iets hoger. Mijn ouders hebben op deze camping een stacaravan gehuurd en waren met kerst bij ons. Erg gezellig!

Roan durfde eerst niet door het tunneltje te kruipen, maar nadat z'n papa het een paar keer voor had gedaan (oh sorry, vergeten hier foto's van te maken) ging hij als een speer!

Roan durfde eerst niet door het tunneltje te kruipen, maar nadat z’n papa het een paar keer voor had gedaan (oh sorry, vergeten hier foto’s van te maken) ging hij als een speer!

En het buiten wandelen heeft hij volledig onder de knie! Als een pinguin hobbelt hij over de camping :)

En het buiten wandelen heeft hij volledig onder de knie! Als een pinguin hobbelt hij over de camping 🙂

Ook oud en nieuw hebben we op deze camping bij Lagos gevierd. We hebben een Frans gezin ontmoet waar we het goed mee konden vinden (gelukkig spraken ze goed Engels). Het was een hele gezellige maar rustige oudejaarsavond. Er was godzijdank amper vuurwerk. Roan sliep dan ook de hele nacht alsof er niks aan de hand was en wij sliepen om 10 over 12. Heftige shit hè. 😉

Begin januari werd het weer wat slechter. In heel zuid Portugal en in zuidwest Spanje regende het dagen lang. Dat was wel even balen. Gelukkig niet heel koud, maar zeker geen fijn kampeerweer.

Het plan was sowieso om richting Spanje te gaan, maar door de regen zijn we maar wat eerder vertrokken. In zuidoost Spanje zou het namelijk wel mooi weer zijn…

Omdat het te ver was om in één keer te rijden zijn we twee keer gestopt. Eerst net over de grens bij Isla Christina en daarna iets boven Málaga bij Humilladero.

De camping ligt een stukje van de kust vandaan en het was er dan ook veel kouder. 's Ochtends zagen we de mist over de berg rollen.

De camping bij Humilladero ligt een stukje van de kust vandaan en het was er dan ook veel kouder. ’s Ochtends zagen we de mist over de berg rollen.

Na het ontbijt zijn we doorgereden richting Almería. Onderweg hadden we bij de heuvels van Málaga prachtig uitzicht!

De heuvels rond Málaga zijn prachtig! De auto had met al dat stijgen en dalen wel wat moeite met het trekken van onze huge ass caravan...

Inmiddels zijn we op camping Mar Azul in de buurt van Almería aangekomen en het is hier heerlijk zonnig! Roan kan weer lekker buiten spelen (zonder dat ‘ie koud en nat wordt en ik weer een handwasje kan doen) en we kunnen weer buiten in het zonnetje eten.

We blijven voorlopig op deze camping. In ieder geval tot en met februari, want dan krijgen we bezoek van familie. Tussendoor gaan we hier de omgeving verkennen en het vooral lekker rustig aan doen.

Ons plekje op Mar Azul. De komende weken zitten we hier prima :)

Ons plekje op Mar Azul. De komende weken zitten we hier prima 🙂

Omdat we hier wat langer willen blijven, hebben we de grote voortent opgezet. Officieel voor de tweede keer (de eerste keer was nog in Nederland), maar het voelde als de eerste keer. Het opzetten van die mega tent is zoveel gedoe, die gaan we voorlopig niet meer afbreken! Maar wat een ruimte hebben we nu zeg, het lijkt wel een compleet huis(je) 😉