Ik ben zo dom geweest. Ik kan mezelf wel voor m’n kop slaan, zo dom. Enkele weken na m’n bevalling kreeg ik rugpijn. Ik dacht dat het m’n spieren waren en dat het beter zou gaan als ik weer zou gaan sporten. En hier komt mijn uber domme actie: ik ben gaan sporten. Voor mijn doen hield ik me in, maar nu weet ik dat ook halve bak bodypumpen en spinnen veel veel veel, maar dan ook echt veeeeeelsteveel is geweest. Sporten na de bevalling? Wees er dus echt heeeeel voorzichtig mee!

Consequentie: ik lig al ruim 3 weken zwaar gedrogeerd en met veel pijn plat op de bank. Inmiddels kan ik weer stukjes lopen en het één en ander doen (hoogtepunt van de dag is een was in de wasmachine stoppen…), maar het gaat met moeite en ik moet daarna weer een uur bijkomen, liggend op de bank.

sporten na bevalling

Het zijn niet m’n spieren. Het is het stukje tussen m’n onderste ruggenwervels (blauwe schijfje) dat vervormd is, waardoor het tegen m’n zenuw aanduwt. Met behulp van fysio probeer ik nu dat stukje – een soort rubberig schokdempertje – weer te fixen.

Hummeltje kan ik amper zelf verzorgen, dus al die weken zijn mijn ouders en zusje hier hele dagen over de vloer als vriendlief naar z’n werk is. Super lief – en stiekem ook wel erg gezellig – maar ook frustrerend. Ik wil het zelf weer kunnen doen!

Ik heb m’n lesje geleerd: sporten bij pijn is een no go.

En voor al die vrouwen die na hun bevalling denken dat ze wel weer kunnen sporten (‘officieel’ mag het na 6 weken weer): DOE HET NIET.

Blijf lekker met je kleine op de bank zitten, ga rustig met de wandelwagen lopen en ga hooguit een beetje zwemmen als je bent gestopt met bloeden (sorry voor de oversharing), maar wacht met sporten tot minstens 12 weken na je bevalling. Echt, ook als je denkt dat je fit bent – want dat dacht ik ook –, of als je voor en tijdens je zwangerschap hebt doorgesport – want dat heb ik ook gedaan: DOE HET NIET.

Ysporten rugpijn2

Laat je ook niet gek maken door verhalen over Russische modellen die na 60 dagen weer de catwalk op kunnen. Je weet niet hoeveel pijnstillers dat grietje nu slikt of wat het op de lange termijn met haar lichaam en gezondheid doet. Sporten na bevalling? Doe het gewoon nog even niet.

Deze blog is ook verschenen op Ysporten.nl