Hoe hoog staat mijn website in Google? Is mijn website geoptimaliseerd voor Google? En wat kan ik doen om beter te scoren in Google? Je bent niet de enige die zich dit afvraagt. Met een SEO analyse kun je antwoord krijgen op deze vragen.

Quickscan: zelf je website controleren

Wil je een uitgebreide, diepgaande analyse van je website, dan ben je hier al snel veel tijd (of veel geld) aan kwijt. Gelukkig kun je met een SEO quickscan zelf onderzoeken waar je site in Google staat en wat de verbeterpunten zijn.

Je hoeft hiervoor geen expert te zijn, maar enige basiskennis van SEO en zoekmachine optimalisatie is wel handig (begin bijvoorbeeld met deze blog over de basis van SEO).

Na het lezen van dit stappenplan:

  • kun je zelf checken of je website technisch in orde is;
  • weet je hoe je zelf de plaats van je website in Google kunt checken;
  • weet je op welke punten je (gemakkelijk) je website kunt optimaliseren voor Google.

Check je technische SEO

Niet schrikken van de term ‘technisch’. Je hoeft hier niet ‘technisch’ voor te zijn. Ook een achtergrond in de IT is niet nodig 😉 Je kunt gemakkelijk zelf controleren of je website technisch in orde is.

Met technische SEO bedoel ik de ‘achterkant’ van je website, zoals je plugins, laadsnelheid en of je http of https gebruikt. Het is belangrijk dat dit in orde is. Zie het als de motor waar je website op draait. Die motor moet goed functioneren, anders kun je er niet mee op pad.

1. Voorkeursversie en SSL certificaat

De url van je website kan op vier manieren worden geconfigureerd, namelijk met https of http, en met of zonder www ervoor. Bijvoorbeeld:

  • http://www.wordonlinegevonden.nl
  • http://wordonlinegevonden.nl
  • https://www.wordonlinegevonden.nl
  • https://wordonlinegevonden.nl

Hoewel www.wordonlinegevonden.nl en wordonlinegevonden.nl naar dezelfde website leiden, zijn ze technisch gezien twee aparte versies. In theorie kun je op deze twee versies andere content hebben. Heb je een SSL-certificaat (wat ik wel aanraad!), dan heb je zelfs vier versies.

Het is belangrijk dat een voorkeursversie aangeeft (de zogenoemde ‘canonical’ versie). Hiermee voorkom je mogelijke duplicate content issues. Een voorkeursversie aangeven kan in Google Search Console (hierover volgt binnenkort een blog met stap voor stap uitleg).

Een variant met https is het beste. Https betekent dat je website veilig is. De ‘s’ staat namelijk voor ‘secure’ en hiervoor moet je een SSL-certificaat op je website plaatsen. Dit heeft drie voordelen:

  1. Google houdt van veilige websites en het heeft dus een positieve invloed op je ranking.
  2. Er is mede door de nieuwe GDPR (AVG) wetgeving meer nadruk op de veilige omgang met persoonsgegevens komen liggen.
  3. Als bezoekers zien dat je website ‘secure’ is, verhoogt het het vertrouwen.

Het maakt niet uit of je een domeinnaam met of zonder www ervoor hebt. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar zonder www, maar dat is subjectief.

Zorg dat je andere versies met een 301 redirect worden doorgestuurd naar de canonical versie die jij hebt gekozen. In mijn geval is dit https://wordonlinegevonden.nl. Als je één van de andere drie varianten in Google typt, word je automatisch doorgezet naar de https zonder www.

2. Is je website geïndexeerd door Google?

Google heeft zogenoemde spiders die alle websites van tijd tot tijd doornemen (crawlen). Ze volgen alle links (vandaar dat je interne linkstructuur zo belangrijk is!) en kijken waar je website pagina’s en blog posts over gaan. Daarna worden je pagina’s en posts in de Google ranking geplaatst.

Is je website niet geïndexeerd, dan kom je ook nooit in de zoekresultaten van Google tevoorschijn. Bezoekers kunnen je dan simpelweg niet vinden.

Wil je snel globaal checken of je site geïndexeerd is? Ga dan naar Google en typ in de zoekbalk site:domeinnaam.nl. Je krijgt dan een ruw (!) overzicht van de geïndexeerde pagina’s.

Gedetailleerde informatie vind je in de Google Search Console. Ga naar ‘Google-index’ → ‘Indexeringsstatus’.  Je resultaat in de Search Console is nauwkeuriger.SEO scan - Google indexering checken

Meer weten? Lees hier hoe je een sitemap toevoegt aan de Search Console.

3. Pagina snelheid

Google houdt van snelle websites. Jouw bezoekers ook 😉 Dus zorg voor een snelle website!

Je kunt de snelheid van je website checken op bijvoorbeeld:

Test je website regelmatig, en voer de tests dan ook een paar keer achter elkaar uit.

Waarschijnlijk krijg je een lage score voor ‘Leverage browser caching’ en ‘Optimize images’. Het zijn dan vooral de grote afbeeldingen die je website traag maken. Dit is heel simpel op te lossen met plugins, namelijk:

  • Imsanity: hiermee kun je bestaande afbeeldingen op je blog in één keer verkleinen. Stel als maximale grootte 1920px in. Ook nieuwe afbeeldingen op je blog worden daarna automatisch verkleind. Zo voorkom je dat je mega grote afbeeldingen op je site hebt, die de laadsnelheid vertragen.
  • WP Fastest Cache: deze plugin maakt een soort screenshots (statische html bestanden) van je pagina’s waardoor de website sneller laadt.

4. Broken links

Je interne linkstructuur (blogs en pagina’s die naar elkaar doorlinken) is belangrijk, omdat:

  1. je hiermee Google door je website gidst. Hierdoor kunnen de spiders van Google je site beter crawlen = beter voor je indexering = goed voor je ranking.
  2. je leidt ook je bezoekers goed door je website heen. Dit is goed voor de gebruiksvriendelijkheid van je website = blije bezoekers = Google ook blij.

Als een link stuk is, om wat voor reden dan ook, dan moet je die zo snel mogelijk repareren. Je bezoekers, maar dus ook Google, vinden broken links en die irritante 404-errors maar niks.

Dit geldt overigens net zo goed voor externe links (links vanuit jouw website naar andere websites).

Met de plugin Broken Link Checker kun je heel eenvoudig controleren of je links stuk zijn.

Content check: on page SEO

Nu we de technische SEO hebben doorgenomen, is het tijd om te kijken naar je content. Naar je teksten en afbeeldingen dus.

5. Controleer op duplicate content

Google vindt broken links niet leuk, maar Google heeft een nog grotere hekel aan duplicate content. De aversie is zelfs zo groot, dat je een penalty kunt krijgen, waardoor je pagina’s uit de Google index verdwijnen.

Met duplicate content wordt bedoeld:

dezelfde content (stukken tekst) op je eigen website, maar ook op andere websites.

Je kunt online je website op dublicate content checken. Heb je een kleine website met maar een paar pagina’s, dan kun je bijvoorbeeld Copyspace gebruiken. Je moet wel je url’s één voor één checken.

Niet alle duplicate content is overigens direct zorgelijk. Neem bijvoorbeeld je reactie-veld onderaan je blog posts. Grote kans dat iedere blog iets vergelijkbaars heeft. Dit is geen duplicaat om je zorgen om te maken.

Ook als kleine stukjes tekst door een andere website zijn overgenomen is het niet meteen zorgwekkend. Staat er een (do-follow) link bij naar je website? Mooi! Dan hebben de crawlers van Google door dat de originele content op jouw website staat.

Alleen als een andere website grote stukken tekst overneemt, zonder een link erbij naar jouw website, dan is er reden om aan de bel te trekken. Zorg dat die website jouw teksten offline haalt, of dat er een link bij komt te staan (het liefst met rel=”canonical” er in).

Let er ook op dat er binnen je eigen site geen duplicate content bestaat. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je voor veel blogs dezelfde tags of categorieën gebruikt.

6. Controleer op ‘thin’ content

Google waardeert informatieve websites waar bezoekers waardevolle content vinden. Een pagina of blog post met maar 200 of 300 woorden kan bijna geen waarde leveren, zo is de redenatie van Google.

Dit betekent niet per se dat meer woorden zorgen voor een hogere ranking, maar korte teksten kunnen wel zorgen voor een lagere ranking.

Op websites als SEO review tools en Wordcounter kun je url’s invoeren en het aantal woorden checken.

Heb je pagina’s met weinig woorden (minder dan circa 250) gevonden, kijk dan of je de pagina kunt aanvullen. Geeft een aanvulling geen extra waarde, dan moet je jezelf afvragen wat die pagina voor nut heeft. Verwijderen en een 301 redirect instellen naar een andere relevante pagina is wellicht een optie.

7. Controleer je headers

Wel eens van on-page SEO gehoord?

On-page SEO is de optimalisatie van je teksten, zoals onder meer de structuur van je teksten, de titel en tussenkoppen.

Het is belangrijk dat je content geoptimaliseerd is op deze punten. Niet alleen is dit goed voor de leesbaarheid en dus de gebruiksvriendelijkheid van je teksten (bezoekers blij = Google blij), maar het helpt ook bij het verhogen van je positie in Google.

De spiders van Google kunnen namelijk alle hulp goed gebruiken en als jij ervoor zorgt dat de belangrijkste zoekwoorden op de juiste plek staan, ‘begrijpt’ Google ook beter waar je teksten over gaan.

Hier lees je meer over het vinden van de beste zoekwoorden en over het belang van long tail keywords.

Controleer je pagina’s en blogs op de volgende punten:

  • H1: zorg dat iedere pagina één H1 heeft (en niet meer of minder)
  • H2, H3 etc: worden de tussenkoppen correct gebruikt? Staan ze aangeduid als h2 etc en zijn ze bijvoorbeeld niet alleen dikgedrukt of onderstreept?

Je kunt dit onder meer checken door met je rechtermuisknop op een pagina te klikken. Ga naar ‘Inspecteren’ en klik op Ctrl+F. Je kunt nu zoeken naar de verschillende tags om te kijken of het netjes is.

Download de handige SEO checklist zodat je zeker weet dat je blog SEO proof is!

8. Controleer je meta-tags

On-page SEO is ook de optimalisatie van je meta-data, zoals je meta-omschrijving, url (slug) en seo-titel.

Ik gebruik de plugin Yoast SEO voor het aanpassen van de meta-data.

Let op: ik gebruik deze plugin alleen voor de meta-data, ik vul hier dus géén keyword in en ik kijk ook niet naar die beruchte groene bolletjes in verband met het risico op keyword stuffing.

Check het volgende:

  • Staan de belangrijkste keywords in je SEO title, meta description en slug*?
  • Zijn je tags niet te kort of te lang? In de Yoast SEO plugin wordt de balk vanzelf groen als je in de goede marge zit. Handig!

* Let op, als je de slug aanpast van een bestaande pagina moet je een 301 redirect instellen.

Idealiter zou je de meta-tags van alle pagina’s op je website moeten checken, maar heb je al een grote website, beperk je dan tot de 10 of 20 belangrijkste pagina’s.

Met ‘belangrijk’ bedoel ik de pagina’s die voor de meeste organische traffic zorgen. Maar welke pagina’s halen de meeste organische bezoekers binnen?

Hoe hoog staat je website in Google?

Natuurlijk ben je benieuwd wat je Google positie is, laten we daar maar eens naar gaan kijken. Er zijn diverse methodes om je plaats in de ranking te bepalen, of beter gezegd, om te kijken welke pagina’s voor veel organische traffic zorgen en dus hoog staan in Google.

9. Google Analytics

Lees hier hoe je Google Analytics koppelt aan je website.

Ga naar ‘Behavior’ → ‘Site Content’ → ‘Content Drilldown’. Selecteer rechtsboven de tijdsperiode die je wilt checken, bijvoorbeeld afgelopen maand, of het laatste kwartaal. Klik op het dropdown menu van ‘Secondary dimension’ en ga naar ‘Acquisition’ → ‘Source’.

Hier zie je een top 10 van je pagina’s die de meeste bezoekers binnenhalen met daarachter de bron (bijvoorbeeld Facebook, direct of via Google). Dit zijn je tien belangrijkste pagina’s. Pas rechtsonderin het maximale aantal rijen (‘Show rows’) aan om meer pagina’s te kunnen zien.

Geen zin om steeds naar Google Analytics te gaan om je statistieken te bekijken? Installeer de plugin ‘Google Analytics Dashboard for WP by ExactMetrics’ zodat je vanuit je WordPress-dashboard (een deel van) je stats kunt bekijken.

10. Google Search Console

Ga naar ‘Zoekverkeer’ → ‘Zoekanalyse’ en vink Klikken, Vertoningen en Positie aan. Eventueel kun je bij ‘Datums’ nog een andere periode selecteren.

Je ziet nu een lijst met de zoekwoorden waarop jouw website wordt gevonden en eventueel ook op wordt geklikt. De positie is een gemiddelde positie in de Google ranking.

Bij de optie ‘Zoekopdrachten’ kun je ook op zoekwoorden filteren, zodat je snel kunt zien hoe goed je website scoort op een bepaalde term.  Je kunt ook filteren op URL, zodat je kunt zien hoe goed een bepaalde blog of pagina scoort.

11. SEO-tools

Er zijn diverse tools waarmee je gemakkelijk kunt opzoeken hoe hoog je website op bepaalde keywords scoort. Zo heeft KeySearch een rank checker, en ook de software van Ahrefs en SEMrush kunnen je een uitgebreide analyse van je website geven. Je leest er meer over in mijn vergelijking van 5 SEO-tools.

Vragen over de SEO test?

Dit is een versimpelde versie van een website analyse. Het zal je vast niet verbazen, maar er zijn nog tientallen andere dingen om te controleren en eventueel aan te passen en te verbeteren. Met deze blog wil ik je handvaten geven om zelf een eenvoudige en snelle SEO check van je website te doen. Mocht je er niet uitkomen, stel je vragen hieronder in een reactie, of stuur me een mail op nanouk@samendewereldontdekken.nl.

Wil je het SEO onderzoek uitbesteden, dan kun je me natuurlijk ook mailen!

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op Word Online Gevonden .nl, maar is op 7 oktober 2019 hier naartoe verhuisd.