Wil je met je website of blog hoger in Google komen, dan ben je vast bekend met zoekmachine marketing en SEO optimalisatie. De termen ‘linkbuilding’ en ‘domain authority’ hebben hier mee te maken.

Heb je geen idee wat domain authority betekent? Of vraag je je af waarom linkbuilding belangrijk is, of linkbuilding uitbesteden handig is en hoe je zelf kunt linkbuilden?

Na het lezen van deze blog weet je precies wat linkbuilding is, wat dit te maken heeft met je domain authority en wat de allerbeste manier is om backlinks te krijgen.

Ben je nog helemaal niet bekend met wat SEO is? Lees dan eerst deze blog met SEO uitleg voor beginners.

Laten we beginnen met wat uitleg over de betekenis van link building, backlinks en domain authority.

Wat is linkbuilding en wat zijn backlinks?

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Een linkbuilding strategie is erop gericht om zoveel mogelijk (kwalitatieve!) backlinks naar jouw site te krijgen met als doel om hoger in Google te komen. Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website.

Door middel van links navigeren lezers binnen en tussen de verschillende websites. Zoekmachines gebruiken links om het internet in kaart te brengen. Er zijn verschillende linkbuilding technieken. In deze blog bespreek ik de belangrijkste linkbuilding tips.

Waarom zijn backlinks belangrijk?

Zoekmachines gebruiken links om nieuwe pagina’s te vinden, maar ook om te kunnen bepalen op welke plaats in de zoekresultaten jouw website wordt getoond. Google kijkt daarbij naar diverse factoren, bijvoorbeeld of de zoekterm voorkomt in de URL, titel en metabeschrijving, maar ook hoe vaak het zoekwoord voorkomt op de pagina, of er synoniemen worden gebruikt en hoeveel backlinks de pagina heeft.

Kwalitatieve backlinks geven jouw website autoriteit. Als een website naar jouw website linkt, interpreteert Google dit als een stem voor jouw website. Jouw website bevat blijkbaar belangrijke en nuttige informatie, anders zou die website niet naar jouw website linken.

Het is wel van belang dat het kwalitatieve links zijn, van sites die Google ‘relevant’ vindt. Aan links van spammy sites of links van pagina’s die over hele andere onderwerpen gaan, heb je niks.

Meer backlinks (van hoge kwaliteit) geven jouw website meer autoriteit. Hierdoor stijgt je positie in Google.

Backlinks verkrijg je door linkbuilding toe te passen.

Hoeveel autoriteit heeft jouw website?

Met backlinks maak je dus aan Google duidelijk hoeveel autoriteit jouw website op een bepaald gebied (voor een bepaalde zoekterm) heeft. Google neemt je backlinks als factor mee in haar algoritmes. Om manipulatie van de zoekresultaten te voorkomen, is Google niet heel open over hoe zij haar ranking bepaalt. Wel is al lange tijd duidelijk dat het aantal backlinks en de kwaliteit van die backlinks een grote invloed heeft op het bepalen van je positie in Google.

Om inzicht te krijgen in Google’s overwegingen bootsen gerenommeerde SEO-bedrijven de algoritmes van Google na. Eén van deze bedrijven is Moz. Zij bedachten twee scores, namelijk Domain Authority (DA) en en Page Authority (PA).

Om een inschatting te maken van hoeveel autoriteit jouw website heeft, kun je naar je DA kijken. Je hoeft niet gelijk te schrikken als je website geen hoge DA heeft. Het is alleen een indicatie, Google gebruikt deze score niet in de zoekresultaten. Je website kan dus een lage DA hebben, maar wel veel organisch zoekverkeer van zoekmachines.

Wat is domain authority (DA)?

Domain authority (of domein autoriteit, afgekort DA) is een door Moz ontwikkelde score die voorspelt hoe groot de kans is dat een website hoog komt in de zoekresultaten van zoekmachines (Google).

Moz is een bedrijf uit Seattle dat online software voor inbound marketing en SEO ontwikkelt. Hoewel Google geen openheid geeft over hun zoekmachine algoritmes, probeert het Amerikaanse Moz een voorspelling te doen over de zoekmachine ranking. Dit doen ze met de door hen berekende domain authority (ook wel domein autoriteit of DA genoemd) in de Moz Link Explorer (voorheen Open Site Explorer).

Wat is page authority (PA)?

Page Authority is ook een score die door Moz wordt berekend. Waar Domain Authority iets zegt over de autoriteit van je gehele site, beperkt de Page Authority of PA zich tot een enkele pagina. Dit kan bijvoorbeeld een factor zijn bij het verkrijgen van een backlink. Een backlink van een pagina met een hoge PA heeft meer effect op je autoriteit.

In deze blog ga ik verder in op domain authority.

Wat is een hoge DA?

DA scores variëren van 1 tot 100: nieuwe blogs en websites hebben een score van 1 en gevestigde websites met veel autoriteit in hun niche hebben een hogere score.

Domain authority (voorheen MozRank) wordt gemeten op een logaritmische schaal. Het is relatief eenvoudig om je DA van 1 naar 20 te verhogen, maar veel moeilijker om van 30 naar 40 of hoger te gaan. De DA score op zich zegt niet zoveel, het is een relatieve score. Je moet je DA dus altijd vergelijken met websites van concurrenten uit je niche. Op die manier kun je je autoriteit bepalen ten opzichte van concurrerende sites in de SERPs (search engine result pages, ofwel zoekresultaten).

Hoewel het op een schaal van 1-100 niet heel hoog lijkt, is voor een gemiddelde blogger of ondernemer een DA van 30 een heel mooi streven. Ter vergelijking: websites als Wikipedia en Google hebben een DA van bijna 100, lonelyplanet.com 91, unilever.com 69, unilever.nl 46 en korrekt-schoorsteenvegers.nl een DA van 5 (gecheckt op 25-6-2018).

Je kunt de DA van jouw website (en die van je concurrenten) opzoeken via de Link Explorer van Moz. Met deze tool kun je ook het aantal backlinks checken. Je kunt ook de MozBar extensie voor de Chrome browser gebruiken.

Hoe wordt je DA bepaald?

Moz’ nieuwe Link Explorer gebruikt een ‘machine learning’ algoritme dat het Google algoritme imiteert. Het algoritme wordt steeds slimmer naarmate er meer sites aan de index worden toegevoegd en dus hopelijk steeds beter in het voorspellen van de ranking. Heel simpel gezegd kijkt Moz naar hoe ‘belangrijk’ je website is. De meest essentiële factor is je linkprofiel – oftewel, het aantal backlinks en de kwaliteit van je backlinks.

Is je DA belangrijk?

Hoewel de DA van Moz alleen een graadmeter is van je positie in Google, is het inmiddels een begrip in SEO-land. Omdat het niet direct correleert met je organische zoekverkeer, zijn er steeds meer blogger die weinig waarde hechten aan dit cijfer. Maar veel bedrijven gebruiken het om te kijken met welke blogger ze een samenwerking aan willen gaan (blogs met een hoge DA zijn interessanter). En jij kunt als website-eigenaar zien hoe jij ten opzichte van je concurrenten scoort in Google.

Ook bij het uitvoeren van zoekwoord onderzoeken – om te kijken op welke zoektermen je goed kunt scoren – is de DA van de top 10 websites een goede graadmeter voor de potentie.

Waarom is linkbuilding belangrijk?

Wil je je domain authority verhogen en beter ranken in Google, dan kun je met linkbuilding je aantal backlinks verhogen. Linkbuilding is daarom een essentieel onderdeel van je zoekmachine marketing strategie om hoger in Google te komen met je blog of website.

Ja maar, hoe dan precies?!

Laten we het eerst even over content hebben (je weet wel, de blogs en pagina’s met al die letters op je website).

Retegoede content

Heel wat SEO-experts beweren dat werken aan linkbuilding onzin is. Als je mega goede content schrijft, hoef je niet aan linkbuilding te doen, is de logica. Anderen gaan vanzelf naar jouw fantastische website linken (joepie, natuurlijke backlinks!) en de bezoekers volgen dan uiteraard automatisch.

Hier zit een kern van waarheid in, alleen kan het op die manier wel heel lang duren voordat je meer bezoekers op je site krijgt. Als je content goed is, is een deel van het werk gedaan. Maar het wereldwijde web staat vol met goede content. Hoe komt jouw geweldige content bovenaan in Google? Omdat andere websites naar je linken. Hier ontstaat een vicieuze cirkel die je kan doorbreken door met linkbuilding strategieën je positie in Google positief te beïnvloeden.

De beste linkbuilding strategie

Er zijn talloze linkbuilding strategieën. We onderscheiden black hat, grey hat en white hat linkbuilding.

Black hat linkbuilding

Bij black hat linkbuilding kun je bijvoorbeeld denken aan het kopen van links of plaatsen om te gastbloggen. Dit is niet illegaal, maar wel tegen het beleid van Google en je kunt hiervoor een penalty krijgen waardoor je site niet meer wordt geïndexeerd (en dus niet meer wordt gevonden).

Grey hat linkbuilding

Er zijn ook grey hat strategieën. Hieronder valt bijvoorbeeld het uitwisselen van links met andere bloggers (link swaps) of het deelnemen aan een samenwerkingsblog (collab). Er zijn talloze Facebookgroepen waar (Engelstalige) bloggers onderling links uitwisselen of oproepen plaatsen voor collabs. Dit is minder riskant, maar nog steeds niet helemaal zoals Google het graag ziet.

White hat linkbuilding

Het beste is white hat linkbuilding, ofwel ‘natuurlijke’ linkbuilding. Maar dit heb je niet zelf in de hand en zoals uitgelegd wil je als (beginnende) blogger of ondernemer je positie in Google wel een beetje beïnvloeden.

De allerbeste linkbuilding strategie is naar mijn mening gastbloggen. Deze strategie kun je zien als een white hat tactiek die neigt naar het grijze gebied, maar als je het ‘goed’ doet, loop je geen risico op een penalty.

Gastbloggen

Gastbloggen, oftewel een blog schrijven voor een andere website dan die van jezelf, is een tijdrovende linkbuilding methode, maar wel de allerbeste. Eigenlijk is het een combinatie van content marketing en linkbuilding. Waarom ik gastblogs schrijven aanraad als linkbuilding methode? Om meerdere redenen:

  • je bereikt er potentieel nieuw publiek mee
  • je vergroot je netwerk doordat je in contact komt met andere bloggers en ondernemers
  • je verspreid je kennis
  • je verkrijgt echt relevante backlinks

Hoewel soms wordt geroepen dat gastbloggen dood is, is op de juiste manier gastbloggen springlevend.

Wat is de juiste manier om te gastbloggen?

Kies relevante websites en schrijf informatieve, nuttige en waardevolle gastblogs.

Ja, dikgedrukt en met een streep eronder, omdat het zo belangrijk is. Het gaat namelijk allereerst om de content en daarna pas om de backlink. Een gastblog schrijven kost tijd, maar daar tegenover staat dat je er een waardevolle en relevante backlink voor terugkrijgt.

Een aantal gastblog tips:

  • Kies relevante sites uit met een zo hoog mogelijke DA.
  • Geef gelijk een aantal ideeën voor blogs die je zou kunnen schrijven als je een site benadert om te gastbloggen.
  • Voeg in de eerste 200 woorden een link naar een relevante post toe en indien toegestaan ook een naar je homepage.
  • Voeg eventueel een relevante link naar een andere site met een hoge DA (uiteraard geen concurrent) toe om je autoriteit te bevestigen.

Nu weet je wat je te doen staat: ga aan de slag met gastbloggen!

Meer weten over SEO en hoger in Google komen?

 

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op Word Online Gevonden .nl, maar is op 7 oktober 2019 hier naartoe verhuisd.