We rijden dan misschien van hot naar her, redelijk op de bonnefooi, maar op microniveau hebben we wel degelijk een ritme. Dat groeide er vanaf dag één in. Ik vind dat fijn, maar het is natuurlijk ook fijn (en noodzakelijk) voor Roan.

Over onze reisdag vertelde ik al een keer, maar (gelukkig) zijn er veel meer dagen waarbij we ‘gewoon’ lekker in en om de caravan zitten.

Ik neem je vandaag mee in een gemiddelde dag van ons leven in een caravan.

7 uur | opstaan

Roan wordt ergens tussen 6 en 7 wakker. Zijn gebrabbel is onze wekker.

Dit tijdstip was overigens wel behoorlijk wennen. In Spanje had hij een fijn ritme aangenomen, waarbij hij van half tien ’s avonds tot half 9 ’s ochtends sliep. Maar toen kwam de wintertijd… en daarna reden we Portugal in. Alles werd hierdoor twee uur naar voren geschoven. Tja, we schuiven gewoon met zijn ritme mee. Ik vind vroeg opstaan gelukkig niet zo’n probleem als ik er eenmaal aan gewend ben. Joost heeft er iets meer moeite mee…

Als Roan wakker is, sta ik op om een papfles voor hem te maken. Joost doet dan alsof hij nog slaapt. Toen het ’s nachts nog zo enorm koud was, legde ik Roan met z’n fles bij Joost in bed, maar de laatste tijd drinkt Roan z’n fles in z’n bedje.

leven in een caravan

Roan drinkt zijn papfles in bed

Dan pak ik m’n toilettas en ga ik naar het sanitairhok om me te wassen.

8 uur | ontbijten

Eenmaal terug heeft Roan z’n fles leeg en is Joost meestal ook uit bed. We drinken koffie en eten yoghurt met muesli, terwijl Roan in z’n bedje speelt.

Roan wacht tot Joost z'n koffie op heeft. Daarna is het tijd voor een schone luier.

Roan wacht tot Joost z’n koffie op heeft. Daarna is het tijd voor een schone luier. Het verschoningskussen en z’n kleertjes liggen al klaar op tafel.

Meestal is het daarna heel hard nodig dat Roan verschoond wordt… Roan speelt dan nog wat in de caravan of in z’n bedje, Joost leest verder in z’n Feist-boeken en ik ga bloggen of Spaanse lesjes doen met de Babbel-app.

9 uur | aanrommelen

We rommelen wat aan in en om de caravan. Alles gaat traag op een camping. We drinken (nog meer) koffie, ik zoek een wasmachine op, we lezen wat, Joost gaat soms even fietsen met Roan (zodat ik in alle rust kan bloggen) of we spelen met z’n drietjes.

leven in een caravan

Roan speelt buiten terwijl ik aan m’n blog werk

10 uur | brood halen en wat eten

Ergens rond die tijd gaan Roan en Joost naar het sanitairhok om tanden te poetsen.

Roan poetst z’n tandjes

Meestal haalt Joost daarna ook meteen brood (op vrijwel alle campings verkopen ze brood bij de receptie of hebben ze zelfs een klein supermarktje). Ik dek de tafel en daarna gaan we wat eten.

11 uur | de toerist uithangen of boodschappen doen

Na het eten en opruimen – dat duurt altijd best lang vind ik – blijven we bij de caravan of gaan we de hort op, zoals een wandeling maken, een dorpje bezoeken of boodschappen doen ergens in een stadje. Het ligt er maar net aan waar we zijn.

Roan speelt in z'n bedje. Hij is vooral heel veel bezig met al z'n speelgoed in z'n mond stoppen...

Roan speelt in z’n bedje. Hij is vooral heel veel bezig met al z’n speelgoed in z’n mond stoppen…

Blijven we bij de caravan, dan rommelen we een beetje aan. Joost klust wat, ik doe wat voor m’n blog en Roan speelt in z’n bedje, in de caravan of buiten. Helaas heeft het best veel geregend de laatste tijd, dus Roan speelt ook veel binnen.

13 uur | lunchen

Als we weggaan, zijn we meestal wel een paar uur weg. We lunchen dan ergens onderweg, bijvoorbeeld halverwege de wandeling.

Lunch tijdens een wandeling. Roan smult van de avocado!

Blijven we bij de caravan, dan dekken we de tafel. Meestal eten we dan wat crackers en fruit. Roan is vooral fan van avocado.

14 uur | Roan doet een dutje

Ergens tussen 2 en half 3 krijgt Roan nog een klein flesje. Die fles zijn we aan het afbouwen, maar het is nu nog een hele fijne manier om hem in de slaapmodus te krijgen. Hij kijkt vaak nog wel even lekker eigenwijs over de rand van z’n bedje, maar na een kusje sluiten we zijn ‘deur’ en valt hij vrij snel in slaap.

Terwijl Roan slaapt, gaan Joost en ik lezen of op de laptop aan de slag. We moeten dan wel helemaal stil zijn, anders wordt Roan wakker.

Digital nomad style in de voortent

Als we langer de hort op zijn, slaapt Roan vaak tussendoor in de auto of in de drager tijdens het wandelen.

In het begin wilde ik enorm vasthouden aan vaste slaaptijden, maar we merken dat Roan het prima aan kan om af en toe in de auto of drager te dutten. Maar als het even kan, proberen we wel op tijd terug te zijn voor zijn dut.

Roan sliep gistermiddag nog voor we de camping af waren. Zodra de motor van de auto draait, valt 'ie in slaap.

Roan sliep gistermiddag nog voor we de camping af waren. Zodra de motor van de auto draait, valt ‘ie in slaap.

17 uur | koken en eten

Meestal slaapt Roan zo’n twee uur. Soms korter, soms langer. Als hij wakker is, gaat Joost koken. Ik ga met Roan spelen.

Als het fornuis aangaat, gaat Roan in z’n bedje spelen of ik ga met hem in de buggy wandelen. Roan wil namelijk altijd precies daar spelen waar hij niet mag komen (dat is kindeigen toch?) en als er gekookt wordt is een kruipende baby op die 16 m2 gewoon niet handig.

Daarna gaan we eten. De eerste weken altijd buiten, maar de laatste tijd is het zo vroeg donker, is het koud of zijn er veel muggen. Binnen eten kan ook prima!

Bij El Rocío waren heel veel prikmugjes, dus hebben we alleen maar binnen gegeten.

19 uur | afwassen en bedtijd

Na het eten en de koffie gaan we afwassen. Roan gaat in de buggy en met alle vaat verkassen we naar het sanitairhok. Eigenlijk heel kneuterig, maar ik vind dit altijd heel gezellig!

Daarna krijgt Roan nog een schone luier en z’n trappelzak aan. In bed drinkt ‘ie nog een klein flesje, waarna hij gaat slapen voor de lange tuk.

20 uur | rust

Als Roan slaapt, moeten we weer heel stil zijn. Joost en ik kunnen wel fluisteren met elkaar, daar wordt Roan gelukkig niet wakker van. We lezen en bloggen wat en gaan rond half 11 slapen. De volgende ochtend begint het hele riedeltje opnieuw als Roan wakker wordt zo rond half 7.

Op sommige campings is er geen wifi op de kampeerplek. Dan ging ik vaak 's avonds naar het restaurant of de receptie om te bloggen.

Op sommige campings is er geen wifi op de kampeerplek. Dan ga ik ’s avonds naar het restaurant of de receptie om te bloggen.

Vakantie is voorbij…

Dit is een beschrijving van een gemiddelde dag in oktober. Afgelopen maand hebben we onszelf vakantie gegeven om te wennen aan onze nieuwe manier van leven in een caravan en op de camping.

Ik kan wel zeggen dat we inmiddels gewend zijn aan de caravan! Het voelt als thuis 🙂

Maar vanaf nu gaan we wel wat dingen veranderen. We willen langer op één plek blijven en minder vaak uitstapjes maken. Er moet namelijk gewerkt worden.

Het is de komende tijd dus zoeken naar een nieuwe dagindeling waarbij we ons alle drie happy voelen. Een indeling waarbij we wel een paar uur per dag kunnen werken, maar dan zonder stress én waarbij we de tijd (en rust!) hebben om te relaxen. We zullen onze verwachtingen misschien wel wat bij moeten stellen, maar dat komt vast goed!