Wil je een lange termijn oplossing om meer bezoekers naar je website te trekken? Dan moet je met je blog hoog in Google komen.

Hoewel de algoritmes van Google continu worden aangepast is bovenaan in Google komen met je blog geen hogere wiskunde. Het kost echter wel tijd en energie. Door middel van website optimalisatie verhoog je de vindbaarheid van je website. Zo kun je door de juiste bezoekers gevonden worden op Google .

Nu vraag je je vast af hoe komt mijn website bovenaan in Google? In deze blog geef ik je 8 tips om je website beter vindbaar te maken.

Geen idee wat SEO eigenlijk is en hoe het werkt? Voor je verder gaat met deze tips, lees eerst de blog met SEO uitleg voor beginners

1. Overstappen naar https

Google waardeert beveiligde websites. Vanaf mei 2018 is het met de nieuwe AVG wetgeving in Europa nog belangrijker dat je website veilig is. Zorg er dus voor dat je een SSL-certificaat (TLS) hebt geïnstalleerd.

Een SSL-certificaat kost zo’n 5 tot 8 euro per jaar (geen bedrag om wakker van te liggen). Je kunt bij je hosting een SSL-certificaat toevoegen.

2. Interne linkstructuur

Met interne links leid je je bezoekers door je website heen. Je plaatst in je content links naar andere relevante blogs op je eigen website. Dit is driedubbele winst:

  1. je bezoekers vinden extra veel relevante info (blije bezoekers, fijn!)
  2. je houdt bezoekers langer op je website (dit is goed voor je bounce rate en hiermee kun je de vindbaarheid in Google verhogen)
  3. je helpt Google bij het crawlen van je content (ook goed om hoger in Google te ranken)

3. Laadsnelheid van je website

Beter scoren in Google én je gebruiksvriendelijkheid verhogen? Zorg voor een snelle website. De laadsnelheid is een belangrijke factor voor je vindbaarheid in Google. Google’s gedachte hierachter is dat een snelle website gebruiksvriendelijker is, maar waarschijnlijk ook up-to-date is.

Je kunt je laadsnelheid testen op GTmetrix.com. Deze tool analyseert je website en geeft daarnaast tips voor het verbeteren van je snelheid.

4. Zoekwoorden

Wil je je SEO verbeteren, stop dan extra tijd in een zoekwoord onderzoek. Zo kun je bovenaan in Google komen op de zoektermen die voor jou het belangrijkst zijn.

Zorg er wel voor dat je de keywords op de juist plaats zet, namelijk in de:

  • titel (H1)
  • tussenkoppen (H2, H3 etc)
  • alt text afbeelding
  • titel tag
  • url
  • meta-description

Natuurlijk gebruik je de gevonden zoekwoorden ook in de rest van de lopende tekst. Gebruik zoveel mogelijk zoekwoorden, maar dit mag niet ten koste gaan van de leesbaarheid. Ga je tekst dus niet volproppen met zoekwoorden. Je blog moet vooral prettig lezen en nuttig zijn voor je lezers. Probeer je belangrijkste zoekterm (of een variant) in ieder geval in je intro (of in de eerste 100 woorden) te noemen.

Gebruik de handige SEO checklist zodat je zeker weet dat je pagina helemaal seo-proof is!

5. Optimaliseer bestaande content

Met je website hoger in Google betekent niet dat je alleen maar nieuwe content moet publiceren. Je bestaande blogs updaten is namelijk één van de beste strategieën om je website beter vindbaar in Google te maken.

Blogs die al op de 2e of 3e pagina in de zoekresultaten komen, kun je vaak met een paar kleine aanpassingen bovenaan in Google krijgen.

Kijk in Google Analytics welke blogs en pagina’s al goed gevonden worden. In de Google Search Console zoek je op voor welke keywords je al te vinden bent. Kijk welke termen nog niet voorkomen in je blog en voeg de zoektermen met een hoog aantal vertoningen (impressions) toe aan je post of pagina (zie tip 4). Optimaliseer ook je snippets voor een betere click through rate (CTR).

Lees hier meer uitleg over Google Analytics.

6. Mobielvriendelijke website

Google geeft de voorkeur aan websites die mobielvriendelijk zijn. Sterker nog, Google bekijkt je website éérst op mobiel, en daarna pas op desktop. En je kunt het je bijna niet meer voorstellen, maar er zijn nog steeds websites die slecht bekeken worden op een mobiel. Check je blog daarom regelmatig op je mobiel en tablet zodat je zeker weet dat je blog goed leesbaar is. Ook de navigatie moet gemakkelijk zijn.

Betaalde thema’s zijn vaak mobielvriendelijk(er). Bijkomend voordeel van een betaald thema is dat ze vaak technisch beter in elkaar zitten, wat ook een voordeel is voor je laadsnelheid. Wil je het dus serieus aanpakken met je blog of website, investeer dan een paar tientjes in een mooi betaald thema. Zo kun je gemakkelijk hoger in Google komen!

7. Gastbloggen

Linkbuilding heeft een slechte reputatie, maar het is één van de meest effectieve manieren om je website bovenaan in Google te krijgen. Ik raad je aan om je te focussen op gastbloggen. Er wordt soms geroepen dat gastbloggen ‘dood’ is, maar het is nog steeds de enige echte “white hat” linkbuilding strategie voor het krijgen van kwalitatieve backlinks. Nadeel is wel dat gastbloggen veel tijd kost.

Kijk in je netwerk, Google op [je niche] + gastbloggen en [je keyword] + gastbloggen of sluit je aan bij Facebookgroepen voor bloggers in je niche. Ga vooral gastbloggen bij blogs met een hoge domain authority (of in ieder geval een DA hoger dan die van jouw website). Zorg uiteraard voor steengoede content en plaats hierin minimaal één relevante link naar jouw website.

Lees hier meer over linkbuilding en domain authority.

8. Specifieke niche

Zorg voor een specifiek onderwerp om over te bloggen. Er zijn namelijk al heel veel blogs en de tijd dat je met een dagboekstijl-blog veel bezoekers trekt, is voorbij (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel). Daarnaast zijn er al heel veel bloggers die schrijven over bijvoorbeeld reizen, voeding en het moederschap.

Wil je met je blog goed gevonden worden in Google, kies dan een specifieke niche. Dus geen algemeen reisblog maar bijvoorbeeld een blog over het reizen door Europa met een camper. Hoe smaller de niche, hoe beter.

Je doelgroep wordt hierdoor kleiner, maar je kunt heel gericht antwoord geven op vragen van echt geïnteresseerden. Uiteindelijk kun je daarmee hoog in Google komen. Ook verhoog je hiermee de betrokkenheid bij je blog én ben je aantrekkelijker voor samenwerkingen tegen een hoger tarief.

Heb je een bedrijfswebsite en vind je het moeilijk om een specifieke niche te kiezen? Denk dan eens goed na over wie je ideale klant is. Door je te richten op een specifieke klant, maak je je niche ook smaller. Richt je in je blogs tot deze doelgroep. Zo kun je je Google hits verhogen én je daadwerkelijke doelgroep beter bereiken.

Hoe komt mijn website hoger in Google?

Natuurlijk wil je met je website hoog komen in Google. Er is helaas geen bulletproof SEO stappenplan waarmee je gegarandeerd bovenaan in de zoekresultaten komt. Maar wil je de vindbaarheid van je website verbeteren, dan kom je met deze SEO tips een heel eind.

 

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op Word Online Gevonden .nl, maar is op 7 oktober 2019 hier naartoe verhuisd..