Hoe word je een digital nomad met kinderen?

Een digital nomad lifestyle met kinderen: reizen hoelang en wanneer je wilt, wonen waar je maar wilt, meer vrijheid ervaren, nooit meer voor een baas werken, zelf je werktijden bepalen en nooit meer naar school of opvang haasten – kan dat? Ja zeker!

Non-stop reizen is niet alleen weggelegd voor de 20’ers zonder kinderen. Ook met een gezin is het mogelijk om plaatsonafhankelijk te werken en de wereld te ontdekken.

Vraag je je af of het iets is voor jouw gezin? En hoe pak je dat dan aan? Ik heb super veel info voor je verzameld en dit samengevoegd in deze mega blog. Met deze informatie bij de hand, kun jij aan de slag om ook een digital nomad lifestyle met je familie op te bouwen.

Meerdere routes naar vrijheid

Er is niet één route naar een plaats onafhankelijke levensstijl. Als je verhalen hoort van andere reizende gezinnen, dan valt het op dat geen enkel verhaal hetzelfde is. Iedereen doet het anders.

Toch hebben deze verhalen vaak wel enkele belangrijke overeenkomsten. En deze factoren zijn volgens mij cruciaal voor succes.

Cruciale factoren voor succes

Je denkt misschien dat het vergaren van een plaats onafhankelijk inkomen cruciaal is voor een digital nomad? Hoewel dit inderdaad belangrijk is, zijn een aantal dingen nog belangrijker:

  1. Een gezamenlijk doel hebben – anders gezegd, jij en je partner moeten op één lijn zitten over jullie plannen, dromen en ideeën. Zonder gezamenlijk doel is het nemen van (grote) beslissingen over bezuinigen, minimaliseren en je manier van reizen, leven en werken niet te doen.
  2. Gemotiveerd zijn – het opzetten van je plaats onafhankelijke loopbaan, belangrijke knopen doorhakken, omgaan met kritiek: zonder enorme intrinsieke motivatie kom je er niet. Het vereist namelijk ook een aantal ‘opofferingen’. Maar als je gemotiveerd bent, vind je dit geen probleem.
  3. Discipline hebben – dit is gerelateerd aan die motivatie: je moet gemotiveerd zijn om het tot een succes te maken. Hiervoor heb je discipline nodig. Er is namelijk niemand die tegen jou zegt dat je het ene of het andere moet doen. Je moet het helemaal zelf doen, vaak tegen de conventionele wegen in.

Daarnaast heb je nog een paar dingen nodig – en hierbij ga ik ervan uit dat je geen enorme loterij hebt gewonnen.

  • Spaargeld
  • Plaats onafhankelijk inkomen

In de komende paragrafen ga ik wat dieper in op deze drie succesfactoren. Het financiële plaatje (spaargeld en inkomen) komen daarna aan bod.

1. Hoe krijg je een gezamenlijk doel?

Als single 20’er hoef je alleen rekening te houden met je eigen wensen. Met een gezin ligt dit nét even anders.

Het voordeel is dat je het niet alleen doet (vinden wij een big plus!), maar je moet met je partner wel on the same page zitten.

Hoe kom je samen op één lijn?

Door met elkaar te praten. Spreek verwachtingen uit. Luister naar elkaar. Vraag door. Luister. Vraag nog meer door. Luister nog meer.

Waarover dan? Bijvoorbeeld over:

  • Opvoeding
  • Onderwijs
  • Werk
  • Geld
  • Vrienden
  • Familie

Over alles dus eigenlijk.

Huhloka? Maar als je samen leeft, kinderen hebt, dan heb je het toch wel vaker over deze dingen?

Hopelijk wel 😉

Maar er is een grote kans dat je veel dingen niet bespreekt omdat het ‘standaard’ is. Ik ga nu even enorm generaliseren hoor, maar grote kans dat de man fulltime werkt (of hooguit één papadag heeft), de vrouw parttime, de kinderen 2 dagen naar het kinderdagverblijf gaan en 1 dag naar opa en oma, op hun 4e verjaardag gaan de kids naar de kleuterschool, en als ze 6 zijn mogen ze 1 sport en 1 muziekinstrument kiezen.

Helemaal prima! Maar gooi je je leven om, wil je reizen en werken, dan treed je van de gebaande paden. Zaken die eerst vanzelfsprekend waren (de kinderen naar school of de opvang bijvoorbeeld), worden ineens een discussiepunt (hoe combineer je werk en zorg?).

Ongeacht de uitkomst van jullie discussie; het gaat erom dat je met je partner op één lijn zit. Er is geen goed of fout!

Praat bijvoorbeeld eens over het volgende:

  • Wat is belangrijker: tijd of geld?
  • Wat vind je het belangrijkste in je leven? Wat wil je bereiken? En zet allerlei mogelijke beperkingen even opzij, ook als je rationele-ik alleen maar denkt “maar dat kan noooooit?!”
  • Hoe denk je dat een gemiddelde dag eruit ziet als je locatie onafhankelijk leeft? Hoe ziet je perfecte dag eruit? Welke kleine dingen in je dag kun je nu al tweaken, zodat je dichter in de buurt komt van die perfecte dag?
  • Hoe gaan jullie werken en zorgen verdelen? Alles 50/50 verdelen of wil er één meer zorgen en de ander meer werken? Hoe voelt de ander zich daarbij? Tip: laat alle conventionele ideeën die je hebt over hoe het “heurt” los.
  • En 24/7 samen zijn, gaat dat voor problemen zorgen? Hoe zou je daarmee omgaan?
  • Hoe denk je over onderwijs op reis? Traditioneel thuisonderwijs, worldschooling of unschooling?
  • Socialisatie voor de kinderen? Wat zijn de mogelijkheden en hoe denk je hierover? Zijn je kinderen al wat ouder, hoe denken zij hierover?
  • Ga je je vrienden missen? Hoe denk je over vriendschappen? Haal je voldoening uit meer digitaal contact of ga je in real life afspreken met je vrienden missen?
  • Hoeveel spaargeld wil je minimaal hebben om je geen zorgen te gaan maken?
  • Pensioen opbouwen, verzekeringen afsluiten; hoe denk je hierover?

Bonus tip: schrijf alles op wat jullie bespreken. Hoeft niet enorm gedetailleerd, maar in grote lijnen. Dan kun je het later nalezen, aanpassen, of gewoon terugkijken naar wat er wellicht is dnveranderd in jullie opvattingen. Zo ontstaat jullie gezamenlijke doel en visie op het gezinsleven.

Ik wil niet beweren dat je voor alles een antwoord en oplossing moet bedenken. Dat gaat ook niet lukken. Veel dingen ervaar je pas als je op reis bent en dan valt er nog genoeg te discussiëren. Maar als je er niet nu over begint te praten, krijg je along the way misschien wel onnodige ruzies.

En ook: je ideeën over bepaalde onderwerpen veranderen. Blijf dus met elkaar praten.

2. Hoe blijf je gemotiveerd?

Het op één lijn zitten over jullie plannen is ook erg belangrijk voor de intrinsieke motivatie. Als je flink gaat bezuinigen en minimaliseren, je iedere avond hard zit te werken om de spaarpot te spekken of je plaats onafhankelijke inkomen te realiseren, dan is het belangrijk om elkaar te steunen.

En zit je er even doorheen, dan pept de ander je weer op!

Er is eigenlijk maar één manier om gemotiveerd te blijven: keep your eye on the price

Als je eenmaal besloten hebt om er voor te gaan, ga er dan ook keihard voor!

Dit heeft wel consequenties, financieel bijvoorbeeld (daarover later meer), maar de belangrijkste is waarschijnlijk dat je minder vrije tijd hebt. Door je doel in gedachten te houden, is het makkelijker om je vrije tijd in te leveren.

3. Waar haal je de discipline vandaan?

De discipline om die extra mile te maken komt natuurlijk voort uit de intrinsieke motivatie. Dat is aan elkaar gelinkt, maar wat goed helpt, is het maken van een planning.

Als je een deadline voor jezelf stelt, triggert dit je discipline. Toen wij eenmaal een datum voor vertrek hadden geprikt, ging alles in stroomversnelling. Voor dat moment waren we al wel hard aan het werk, maar daarna nóg harder. Die datum lonkt!

Dus, waar haal je de discipline vandaan?

  • Hou je doel goed in gedachten. Schrijf het op (bijvoorbeeld “meer vrijheid”, “meer tijd met de kinderen doorbrengen”, “nooit meer voor een baas werken”) en hang het ergens op een prominente plek.
  • Maak een planning (hierover later meer) en stel deadlines.
  • Besef dat je prioriteiten moet stellen en dat bepaalde keuzes consequenties hebben. Bijvoorbeeld: meer geld sparen zodat je full time kunt reizen betekent dat je dit jaar niet op wintersport kunt. Of: je eigen bedrijf starten betekent dat je nu in de avonduren werkt en dus niet series kunt binge watchen.
Digital nomad - huisoppassen in de Algarve Portugal - onze werkplek

Onze werkplek tijdens het huisoppassen in de Algarve, Portugal.

Nadelen digital nomad lifestyle met kinderen

Voordat je je in het wereldje van de digital nomad lifestyle stort, rigoureus je baan opzegt of je huis verkoopt: weet wel waar je aan begint. Serieus, het is een ge-wel-di-ge manier van leven. Maar zoals met alles heeft ook dit nadelen. Lees daarom eerst even onderstaande blogs:

Ook kun je een shitload aan kritiek over je heen krijgen… Lees daarom even dit:

Nog steeds gemotiveerd? Mooi, lees dan vooral verder!

De voorbereiding

Je kunt zonder voorbereiding vertrekken. Echt, je bent dan niet het eerste gezin dat met een klein beetje spaargeld gewoon vertrekt. Wil je een minder groot risico nemen? Heb je bijvoorbeeld nog geen remote inkomen of niet genoeg spaargeld om een tijdje van te leven? Dan heb je een betere voorbereiding nodig.

Maar onthoud één ding: er is nooit een perfect moment.

Wat je wel kunt doen, is dat perfecte moment zo goed mogelijk benaderen. En daar ga ik je bij helpen in de komende stappen ☺

Hoe risicomijdend ben je?

Eerst een gewetensvraag: hoe risicomijdend ben je? Kun je goed omgaan met onzekerheden? Je hoeft niet enorm avontuurlijk te zijn om als digital nomad met je gezin rond te reizen. Er zijn namelijk veel verschillende manieren en het ene is avontuurlijker dan het andere. Maar er horen wel bepaalde onzekerheden bij deze manier van leven.

Wil je liever alles goed geregeld hebben, slaap je beter als je zeker weet dat er iedere maand een vast bedrag binnenkomt, doe dan maar wat langer over de voorbereiding.

Kanttekening: zekerheid is een illusie. Je kunt morgen dood zijn, of je vaste baan verliezen. Maar dat terzijde 😉

Het allergrootste onderdeel van je voorbereiding is het creëren van plaats onafhankelijk inkomen. Laten we dus eerst naar het financiële plaatje kijken.

Financiële plaatje

Werk je al volledig digitaal en locatie onafhankelijk, dan heb je een mega voorsprong. Eigenlijk ben je dan al klaar voor vertrek. Het komende hoofdstuk gaat over het op orde brengen van je financiën en is dus ook relevant als je al een remote job hebt. Het hoofdstuk daarna – over plaats onafhankelijk werken – kun je overslaan 😉

Uitgaven in kaart brengen

Als je nu nog een gewone baan hebt (of jij en je partner 1,5 baan), dan is er een grote kans dat een groot deel van jullie inkomsten naar de vaste lasten gaan (hypotheek/huur, gwl, boodschappen) en de rest wordt gebruikt om te sparen of voor uitjes.

Om echt een goed beeld te krijgen, raad ik je aan om nauwkeurig uit te rekenen hoeveel je iedere maand uitgeeft. En dan bedoel ik ook echt tot op de cent.

Oké, tot op de halve euro.

Iedere euro is er namelijk weer één en aan het eind van de maand telt dit op.

Hou je het nog niet bij, begin er dan nu mee. Kijk eerst terug naar de laatste drie maanden. Wij betalen alles met pin. Hierdoor houden we gemakkelijk het overzicht. Alles staat immers op een rij in je internetbankieren.

Software om je uitgaven bij te houden

Mijn AFAS is een handig programma om je betalingen te categoriseren. Aan het begin van de nieuwe maand download ik alles van de vorige maand van ons rekeningoverzicht en plaats ik het in AFAS. Hier moet je even handig in worden, maar als je het eenmaal door hebt, werkt het als een trein.

Ik ga handmatig door alle transacties heen en labels die niet kloppen pas ik aan. Dat is de eerste keer wat (extra) werk, maar het programma onthoudt van de meeste betalingen welk label je het geeft. De volgende maand staat dit dus meteen goed (op een enkele transactie na).

Als alles goed is gelabeld, kun je gemakkelijk zien wat je die maand hebt uitgegeven aan boodschappen, auto, cadeautjes, kleding, verzekeringen et cetera.

Zo kwam het ook zwart op wit te staan dat wij iedere maand veel meer uitgaven dan we dachten. In ons budget hielden we rekening met ongeveer €200 per maand voor de post ‘onvoorzien’. Dit bleek echter veel meer te zijn! Deze post zijn we daarom verder gaan specificeren. Ook hebben we onze begroting (zie verderop meer hierover) aangepast.

Heb je je uitgaven op een rij, dan zijn de volgende stappen:

  1. Bezuinigen
  2. Minimaliseren
  3. Begroting maken

Bezuinigen

Nu je weet wat er iedere maand uitgaat, is het tijd om beslissingen te nemen over jullie uitgaven.

Stel jezelf eerst de vraag: hoeveel waarde hecht je aan luxe?

Vind je dit belangrijk, dan moet je accepteren dat je meer moet werken, of meer moet verdienen per uur (maar daarvoor moet je in het begin meestal meer werken), of meer spaargeld nodig hebt. Niks is onmogelijk, maar hoe meer je uitgeeft iedere maand, hoe moeilijker het wordt om location independent te werken.

Dat gezegd hebbende: ik ga er vanuit dat je geen enorm luxe paardje bent, maar je wilt ook niet op een houtje bijten. Je wilt iedere maand rond kunnen komen, plus nog een beetje kunnen sparen. Je wilt dus niet werken om te werken; je werkt om je uitgaven plus een beetje sparen te bekostigen. Daarnaast ga ik ervan uit dat je je (plaats onafhankelijke) werk over het algemeen ook leuk vindt ☺

Terug naar bezuinigen.

Mijn tip: wees rücksichtslos. Iedere euro helpt.

Hoe minder je gehecht bent aan je spullen en hoe minder je luxe waardeert, hoe makkelijker deze stap is.

Bij al je beslissingen, zeker de financiële, is het belangrijk om je uiteindelijke doel in gedachten te houden. Als het goed is hebben jij en je partner een gezamenlijk idee hierover. Vraag je bij alles af of het in lijn is met jullie ideeën en plannen. Zo niet, streep er doorheen.

Bijvoorbeeld:

  • je mobiele abonnement verlengen? Is het een zakelijk abonnement met veel GB aan data? Verlengen. Is het een duur abonnement inclusief smartphone? Opzeggen en sim only of prepaid nemen.
  • de nieuwe Dolce Gusto kopen? Heb je hier op reis iets aan? Nee, dan niet kopen.
  • nieuwe wandelschoenen kopen? Zijn je huidige echt versleten? Nee, dan niet kopen. Zijn je huidige versleten en heb je wandelschoenen nodig op reis? Ja, kopen.

En zo doe je dit bij al je beslissingen. Zo hebben wij er bijvoorbeeld wel voor gekozen om fitness hulpmiddelen (zoals een step en gewichtjes) te kopen. Ik heb deze nodig voor het herstellen van m’n bekkenklachten. Maar we hebben bijvoorbeeld geen nieuwe winterschoenen meer gekocht. Afgelopen winter waren we in Nederland en liep ik rond op mega afgetrapte laarsjes. We gaan ervan uit dat we voorlopig in warm weer vertoeven, dus winterschoenen kopen is niet in lijn met ons doel.

Een andere grote kostenpost is bij ons de auto. We hebben uitgezocht of we die konden vervangen of wegdoen, maar voor onze mega caravan hebben we een sterke auto nodig. We hebben ook overwogen om dan een kleinere caravan of camper te kopen, maar in the end zou dat kostentechnisch niet veel uitmaken. Ook kwamen we tot de conclusie dat we het nu met twee kleintjes  fijn vinden om een grote caravan te hebben.

Zo kijken we naar al onze uitgaven en keuzes: is het in lijn met onze ideeën en doelen? Dan is de uitgave gerechtvaardigd.

Nu is het jouw beurt.

Ga met je partner aan tafel zitten. Neem de maandelijkse financiën door en schrap waar je schrappen kunt. Zo blijven alleen de noodzakelijke kostenposten over (maar probeer ook daar op te bezuinigen).

En de leuke dingen dan? Vakanties, uit eten, cadeautjes, de extraatjes? Tja, dat is een goede vraag en het antwoord is erg persoonlijk. Gelukkig zijn er alternatieven te bedenken:

  • Ga niet op vliegvakantie naar een resort, maar ga huisoppassen.
  • Ga niet uit eten, maar organiseer thuis een etentje voor vrienden.
  • Ga niet naar de dierentuin of Efteling, maar ga naar de kinderboerderij, het bos of de duinen.
  • Geen duur sportabonnement, maar buiten wandelen, hardlopen, rondjes springen (uiteraard met je kids).
  • Maak je cadeautjes zelf (ik heb de laatste tijd zelf geknoopte armbandjes en zelf gehaakte knuffeltjes cadeau gedaan) of geef een ‘ervaring’ (samen picknicken, wandelen etc).

Minimaliseren

In lijn met bezuinigen ligt minimaliseren. Hoe minder spullen je hebt, hoe vrijer je je voelt. Dat klinkt cliché, maar het is echt zo!

Helaas is minimaliseren wel een proces. Ga je er nu mee beginnen, dan kom je er al snel achter dat het niet zo 1-2-3 is gefixed. Accepteer dit.

Het helpt wel als je een stok achter de deur hebt, zoals een verhuis-, verhuur- of vertrekdatum.

Beginnen met minimaliseren

Hoe moet je beginnen met minimaliseren? Je kunt het beroemde boek van Marie Kondo lezen (heb ik zelf overigens niet gedaan), maar je kunt ook gewoon beginnen.

  1. Begin in een willekeurige kamer. Serieus, het maakt niet uit waar.
  2. Zorg voor een paar verhuisdozen, een grote vuilniszak, een stift en tape. Eventueel is een stofdoek of emmer met sopje ook handig 😉
  3. Laat alles door je handen gaan en vraag jezelf af wat je ermee wilt doen:
  • Weg → verkopen of weggeven (of weggooien, als niemand het wil hebben of echt kapot is)
  • Houden → meenemen of opslaan
    Gebuik hierbij de verhuisdozen en vuilniszakken om alles te ordenen en te labelen, bijvoorbeeld ‘opslag’, ‘kringloop’ en de vuilniszak om rotzooi weg te gooien.

Minimaliseren gaat in fases

In onze ervaring gaat dit in fases. In de eerste fase wil je veel meer spullen houden dan nodig is. In de volgende fase (dat kan een week, maar ook een jaar later zijn) doe je met gemak spullen weg waar je eerst heel emotioneel over was.

Een paar tips:

  • Alles wat je een jaar niet hebt gebruikt, kan sowieso weg. Dingen die je één keer per jaar gebruikt ook. Heb je het toch die ene keer per jaar nodig, dan leen je het wel van iemand.
  • Alles waar je een ander blij mee maakt, geef je makkelijker weg. Heb je dus moeite om iets weg te doen, terwijl je eigenlijk wel weet dat je het niet kunt houden, geef het dan aan iemand die je er echt een plezier mee doet. Kijk ook eens op SpullenSchenken.nl.
  • Reken uit hoeveel je je spaarpot spekt als je je spullen verkoopt, dat maakt het makkelijker om Marktplaats vol te zetten.
  • Weet je hoeveel gesjouw het je kost om je spullen op te slaan? Of hoeveel geld het kost aan opslagruimte (als je het niet bij familie of vrienden kwijt kan)? Dan wordt wegdoen een stuk makkelijker.

Maar wat als spullen een emotionele waarde hebben? Dit is denk ik het allermoeilijkste aan minimaliseren, maar ook dit gaat in fases. Een paar tips:

  • Digitaliseer zoveel mogelijk foto’s, tekeningen, brieven en kaartjes die je graag wilt bewaren.
  • Vraag je bij cadeautjes en dergelijke af: bewaar je het voor jezelf of voor degene die het je gaf? Voor de gever hoef je het niet te bewaren, zeker niet als je het weggeeft aan iemand die er heel blij mee is.
  • Behoud één doos met ‘emotionele spullen’. Ik heb bijvoorbeeld een doos met fotoalbums en dagboeken van vroeger.
Digital nomad - iedere ochtend een uur wandelen - Zwitserland - familiebezoek

Een groot voordeel van plaatsonafhankelijk werken: op familiebezoek in Zwitserland en iedere ochtend een uur wandelen door de prachtige heuvels van Baselland.

Wel of geen huis aanhouden

Als je al je kostenposten bent langsgegaan en tot de conclusie komt dat er nog één mega slurper is, dan is dat waarschijnlijk je huur of hypotheek.

Hierop bezuinigen of minimaliseren is niet zo’n gemakkelijke beslissing. Maar, hoewel je misschien in eerste instantie denkt ‘no way dat we ons huis verkopen!’, op een later moment kom je hier wellicht op terug. Laat het idee in je hoofd rondhangen en bekijk de voor- en nadelen.

Er zijn een paar mogelijkheden:

Goedkoper huis kopen

Je kunt je dure huis verkopen en een kleiner huis of een huis op een minder populaire plek (aka buiten de Randstad) kopen. Zo verlaag je je maandelijkse lasten in één keer met een flink bedrag.

Of het makkelijk is om je huis te verkopen? Nee, dat is een enorme stap. Maar de stap van een 9 tot 5 leven naar een digital nomad leven is ook geen gemakkelijke. Geef het tijd. Neem geen overhaaste beslissingen en gun jezelf de tijd om over de voor- en nadelen na te denken:

Voordelen van een kleiner huis of een huis in een goedkopere gemeente:

  • Lage hypotheeklasten
  • Mogelijk meer winst als je het gaat verhuren
  • Bij het verhuizen dwing je jezelf al om te minimaliseren

Nadelen van een goedkoper huis:

  • Kost tijd, energie en geld om je huis te verkopen en een andere te kopen.

Huis verhuren

Je koophuis kun je verhuren als je vertrekt. Het is misschien een raar idee dat er mensen in ‘jouw’ huis wonen, maar als je het kostenvoordeel ziet, ben je daarvan snel genezen.

Wel raad ik je aan om je huis leeg te verhuren. Wij dachten eerst dat het gemakkelijk zou zijn om meubels te laten staan. Scheelt weer opslag. Maar op aanraden van diverse makelaars hebben we besloten om het gestoffeerd te verhuren. Aan het einde van de verhuurperiode – ook als dit maar kort is – is er namelijk een grote kans dat je meubels niet meer netjes zijn.

Voordelen huis verhuren:

  • Extra inkomsten (dat sowieso je hypotheek en gwl dekt)

Nadelen huis verhuren:

  • Je kunt niet zomaar terug je huis in als je onverwachts terugkeert

Wat doe je dan met je meubels als je je huis kaal verhuurd? Wij hebben besloten veel meubels te verkopen. Een paar meubels lenen we uit aan familie, en een paar meubels slaan we op. We hebben hierbij de afweging gemaakt tussen waarde en opbrengst: wat levert het verkopen nu op tegenover hoeveel kost het ons om het later opnieuw (tweedehands) te kopen?

Kanttekening: wij kunnen onze meubels en spullen gratis opslaan in de garage van mijn ouders. Als je opslag moet huren, is het waarschijnlijk voordeliger om alles te verkopen.

Geen huis meer

Ook een optie: je verkoopt je huis (of zegt de huur op) en gaat tijdelijk bij familie logeren tot je vertrekt. Dit is natuurlijk erg afhankelijk van je situatie, maar als het mogelijk is, scheelt het erg veel geld waardoor je meer kunt sparen. Heb je een huurhuis, dan is dit ook een goede optie.

Wat je met je (koop/huur) huis doet is een lastige beslissing. Het hangt heel erg af van je persoonlijke situatie en de mate waarin je risico’s wilt vermijden. Bijvoorbeeld:

  • Verwacht je dat je over één of twee jaar weer terugkeert naar ‘huis’? Huis aanhouden en verhuren.
  • Woon je nu in een sociale huurwoning en kom je weer onderaan de wachtlijst als je besluit om het huis op te geven? Dan is het misschien beter om het huis aan te houden. Let op: sociale huurwoning verhuren mag niet.
  • Weet je (bijna) zeker dat je nooit meer in Nederland wilt wonen en is het qua kosten voordeliger om je huis te verkopen of de huur op te zeggen? Doen.

Wij hebben gekozen om ons koophuis te verhuren. Dit is een hele bewuste keuze geweest. We hebben ons huis o.a. gekocht omdat het een hele lage hypotheek heeft, maar wel goed te verhuren is (want dichtbij grote expat-bedrijven).

Digital nomad met kinderen - Onze dreumes in het Alhambra (Granada, Spanje): lekker rondwandelen, dutje doen in de drager en spelen met stenen

Onze dreumes in het Alhambra (Granada, Spanje): lekker rondwandelen, dutje doen in de drager en spelen met stenen

Begroting maken

Je hebt alle uitgaven op een rij. Je weet waar je op kunt bezuinigen en je bent als een malle aan het minimaliseren. Ook heb je inmiddels een idee over wat je met je huis wilt doen.

Dan is het tijd om een begroting te maken.

Let op: wees eerlijk in het maken van een begroting. Denk niet ‘oh we zullen wel ongeveer zoveel uitgeven als we een beetje extra op de centjes letten’. Dat is namelijk jezelf voor de gek houden.

Om een realistische begroting te maken, is het handig om te weten hoeveel andere gezinnen uitgeven on the road. Lees bijvoorbeeld ons kostenoverzicht van reizen met een caravan door Europa.

Je kunt ook andere reizende gezinnen benaderen, via Facebookgroepen kun je ze gemakkelijk opsporen. Als je het netjes brengt, willen ze je vast wel vertellen over hun uitgaven.

Hoeveel geld je nodig hebt, hangt af van onder meer:

  • Hoe groot je gezin is
  • Hoe je wilt reizen (caravan, camper, vliegtuig, trein etc)
  • Hoe luxe je wilt reizen (type accommodatie en camping)
  • Waar je heen wilt (Zuidoost Azië is veel goedkoper dan Europa en Australië – op de vlucht na)
  • Hoeveel kosten je nog van ‘thuis’ hebt (bijvoorbeeld je huis als je die niet verhuurt en je studieschuld afbetalen)
  • Hoe snel je reist (hoe langzamer, hoe goedkoper)

In je begroting zet je op een rij wat je verwacht uit te gaan geven als je op reis bent. Je kunt ons kostenoverzicht als beginpunt gebruiken.

Hou ook rekening met onverwachte uitgaven, zoals

  • reparaties aan je auto/camper/caravan;
  • kleding en schoenen onverwachts vervangen;
  • vervanging van elektrische apparatuur (goed werkende laptop is essentieel!).

Heb je je begroting uitgewerkt? Mooi, dan weet je wat je iedere maand moet gaan verdienen.
Of hoeveel maanden je rond kunt komen van je spaargeld.

Overigens is het maken van een begroting ook een process. Pak je begroting er dus bij als je je maandelijkse uitgaven bijwerkt. Klopt het nog steeds? Mooi! Zo niet, pas het aan en hou hier rekening mee bij het nemen van je beslissingen.

Plaats onafhankelijk werken

Voor de meeste digital nomad wannabees is het genereren van inkomen de grootste stap in de voorbereiding. Je vraagt je wellicht af hoe je dit in hemelsnaam voor elkaar krijgt. Eén troost: er is zo veel meer mogelijk dan je denkt!

Bij een digital nomad inkomen denk je al snel aan tekstschrijvers, web developers, graphic designers en reisbloggers. Maar je kunt ook je geld verdienen met online coaching of lesgeven. En zelfs offline geld verdienen kan min of meer plaatsonafhankelijk. Denk aan een (school)jaar Engelse les geven of een seizoen yoga of duiklessen geven.

Een ‘digital’ nomad hoeft dus niet per se 100% online inkomen te verdienen. Een combinatie is ook mogelijk.

Meer weten over de mogelijkheden voor plaatsonafhankelijk werken voor digital nomad gezinnen? Lees dit:

plaats onafhankelijk werken digital nomad met kinderen

Divers inkomen voor meer zekerheid

Zoals je in bovenstaande blog kunt lezen, zijn er meerdere opties om location independent te werken. Er zijn legio andere manieren, maar dit zijn de meest voorkomende. Daarnaast heb je een gezin om te onderhouden. De tijd van vrijheid blijheid met je backpack is voorbij; je hebt hongerige mondjes te voeden. Cliché, I know, maar wel realiteit.

Financiële zekerheid is dan ook fijn.

Hoeveel zekerheid je wilt, hangt af van hoe risicomijdend je bent, maar zoals gezegd, ik ga ervan uit dat je een redelijk stabiel inkomen wilt, zodat je kunt rondkomen en sparen.

Om financiële risico’s af te dekken raad ik je aan om niet op één paard te wedden. Een divers inkomen – van meerdere bronnen – is dé manier om meer zekerheid te creëren. Je leest hier meer over financiële stabiliteit voor digital nomads met kinderen (in het Engels).

In 7 stappen een digital nomad freelancer

Plaatsonafhankelijk werken is – zoals de naam al doet vermoeden – gewoon werken. Iets wat je dus een flink aantal uren per week doet. Net als met een ‘normale’ baan is het dan ook fijn als je remote job je goed ligt.

Maar voor ik verder ga, wil ik eerst iets ophelderen over de term passief inkomen.

Passief vs Actief inkomen

Als digital nomad wannabe ben je de term ‘passief inkomen’ vast tegen gekomen. Passief inkomen is inkomen dat binnenstroomt zonder dat je hier iets voor doet, à la Tim Ferriss met z’n 4 hour work week en Pat Flynn. Het idee is dat je vanuit je luie stoel (hangmat) bakken met geld verdient.

Hoe dan? Bijvoorbeeld met niche websites, online producten, ebooks en online courses, affiliate inkomsten, dropshipping… Google maar eens op ‘passive income’. Legio ideeën!

Hoewel er zeker mensen zijn die nu leven van een passief inkomen, wordt vaak ‘vergeten’ dat zij eerst jaren kei en keihard gewerkt hebben. Het duurt namelijk erg lang voor je passief inkomen genereert. Op zich niet erg, maar als je liever vandaag dan morgen vertrekt, heb je hier wellicht niet het geduld voor.

Daarnaast droogt een stroom aan passief inkomen uiteindelijk op. Er komt een sterke concurrent op de markt, je website krijgt een Google penalty, een trend is uit de mode; genoeg redenen waarom het geld ineens niet meer binnenkomt. Je moet dan ook altijd zorgen dat je weer een nieuwe (passieve) inkomstenbron hebt, en daarvoor moet je eerst weer hard werken.

Helemaal passief is een passief inkomen dus niet.

Is het dan iets om te vergeten? Nee, dat niet. Zoals ik net al schreef, raad ik je aan om je inkomsten uit diverse bronnen te halen. Het mooie aan passief inkomen is dat er een tijd lang inkomsten binnenstromen terwijl jij er (bijna) geen tijd aan besteed. In die periode kun jij andere projecten starten! Een nieuwe niche site, een andere freelance carrière ontdekken, of gewoon genieten van reizen zonder te werken.

Een ander voordeel van passief inkomen is dat je niet afhankelijk bent van (de grillen van) opdrachtgevers. Je bent echt eigen baas. Dat is heel wat waard!

En toch ga ik in dit stappenplan uit van een actief inkomen (ook wel eens denigrerend ‘uurtje factuurtje’ genoemd) zoals dat van een freelancer of ondernemer. Waarom? Omdat dit mijn inziens een stabiele basis biedt voor een locatie onafhankelijk inkomen. Ik raad je aan om hiermee te starten, zodat je kunt vertrekken en het digital nomad leven kunt gaan ervaren.

Maar: kijk wel verder naar passieve inkomsten. Lees erover, vraag ernaar bij andere digital nomads en ontdek wat goed bij jou en jullie situatie past. Er zijn super veel mogelijkheden en er valt zeker nog wat te halen, maar:

Wil je nu een stabiel inkomen en financiële zekerheid, zorg dan voor een stevige (freelance of ondernemers) basis en vul dit aan met passieve inkomsten.

Oké, terug naar freelancen en ondernemen. Laten we eens stap voor stap gaan kijken hoe je dit kunt opzetten.

Stap 1. Analyseer je vaardigheden en kennis

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Waar ben ik goed in?
  • Wat vind ik leuk?
  • Als mensen in mijn omgeving hulp of advies nodig hebben, waarmee komen ze dan naar mij toe?
  • Waar zou ik meer over willen leren?

Maak een mega lange lijst met vaardigheden en onderwerpen waar je kennis over hebt. Denk aan dingen die je in het verleden hebt gedaan – ga terug tot aan de middelbare school. Vraag ook mensen in je omgeving naar ideeën! Laat je niet beperken door gedachten dat je iets niet kunt of dat er toch geen droog brood mee te verdienen valt. Dat is iets om later pas naar te kijken. Voor nu: schrijf alles op je lijst wat je te binnen schiet.

Kies uiteindelijk één of twee dingen van je lijst. Laat je niet teveel beïnvloeden door anderen of door je eigen negatieve gedachten, maar kijk vooral goed naar waar jouw vaardigheden en kennis liggen. Kies voor vaardigheden waarin je excelleert óf waarin je de potentie hebt om expert te worden, bijvoorbeeld omdat je al over de basis beschikt en enorm eager bent om er meer over te leren.

Stap 2. Ontwikkel je vaardigheden

Dit is dan ook stap 2: volg cursussen, vraag in je omgeving rond of iemand je kan helpen, Google het, lees boeken en tijdschriften, bezoek websites… er is zoveel informatie beschikbaar!

Stap 3. Kies je nieuwe job/richting

Ik noem het hier ‘job’ en ‘richting’ omdat ik eigenlijk geen beter woord weet. Maar laat het idee van traditionele banen zoveel mogelijk los. Je kunt jezelf wel ‘developer’ of ‘marketeer’ noemen, maar wat dit dan precies inhoudt, verschilt voor iedereen.

Kijk dus vooral naar je vaardigheden en creëer daaromheen een baan – in plaats van andersom.

Stap 4. Analyseer de potentie

Hoewel ik enorm voorstander ben van de gedachte dat alles mogelijk is als je maar hard werkt, is er wel een risico verbonden aan deze positieve instelling. Sommige carrièrepaden zijn namelijk iets minder goed begaanbaar.

Je analyseert de potentie o.a. door je BFF Google te raadplegen:

  • Lees wat anderen doen in je gekozen vakgebied(en)
  • Bekijk websites van potentiële concurrenten
  • Onderzoek waar je je klanten kunt vinden
  • Achterhaal – voor zover dat lukt – hoe je concurrenten aan hun klanten komen
  • Vraag jezelf af wie je doelgroep is; waar zijn ze naar op zoek en waar kun jij ze mee helpen?

Vraag ook rond in je netwerk, bijvoorbeeld aan oud-collega’s en oud-studiegenoten, of andere mensen die je kent in een (gerelateerd) vakgebied. Hoewel je misschien denkt dat concurrenten hier niet met je over willen praten, is het tegendeel vaak waar.

Laat ik het zo stellen: ik ben SEO-tekstschrijver en als een andere (beginnende) tekstschrijver hierover wil sparren of vragen heeft, dan ben ik zeker bereid te helpen. Er is namelijk plek genoeg voor andere gemotiveerden vakmensen. Iedereen brengt iets unieks mee naar de tafel, ook al heb je op LinkedIn een vergelijkbare headline 😉

We zijn nu over de helft van dit stappenplan en het lijkt wellicht erg simpel als je het zo leest, maar dat is het natuurlijk niet. Waarschijnlijk ga je voortdurend tussen stap 1, 2, 3 en 4 heen en weer. Het is (jaja) een proces.

Stap 5. Maak een plan

Je hebt nu een idee van je vaardigheden, de potentie van je ideeën, en je hebt waarschijnlijk anderen in je (nieuwe) vakgebied gesproken. Tijd om echt te beginnen!

Toen ik met freelancen begon, had ik geen plan. Big mistake. Met een goed plan bereik je je doelen zoveel sneller! Het duurde bij mij ruim een jaar voor ik het serieus ging aanpakken mét een plan.

En dat allemaal doordat ik er eindelijk eens goed voor ging zitten om een plan te maken.

Bij het maken van een plan moet je je o.a. de volgende dingen afvragen:

  • Wat is jouw expertise?
  • Waarom moeten klanten voor jou kiezen (en niet voor je concurrenten)?
  • Wat is je doelgroep?
  • Hoe kunnen klanten je vinden?
  • Hoe en waar ga jij je klanten vinden?

Het beantwoorden van deze vragen zorgt ervoor dat je veel beter weet waar jouw expertise ligt en wat je te bieden hebt. Zo kun je gerichter je eerste klant vinden.

Stap 6. Vind je eerste klant

Er zijn diverse manieren om aan klanten te komen. Ik vond dit het allermoeilijkste in het begin, maar je kunt in ieder geval een aantal van de volgende dingen doen om je eerste freelance klant te vinden:

  • Maak een professionele, zakelijke website voor je bedrijf of een freelance one page scroll site. Gebruik dit als visitekaartje.
  • Stel een portfolio op. Dit kunnen klussen zijn vanuit je (oude) baan, maar ook stages of demo’s.
  • Vertel iedereen in je omgeving wat je nieuwe carrière move is: geloof me, er komen tips jouw kant op vanuit onverwachte hoek, echt!
  • Zoek naar jobs via websites als Upwork, Freelancer en Hoofdkraan. Doe dit wel echt alleen in het begin van je carrière. De vergoeding is namelijk tenenkrommend laag. Echt uitbuiting. Maar het is wel een prima manier om te starten, ervaring op te doen en je portfolio uit te breiden. Zodra je echter een paar opdrachten hebt afgerond, moet je er weg blijven – dat geldt zeker voor Upwork! Trouwens, zoek op Upwork alleen naar Nederlandstalige opdrachten. Anders concurreer je met een biljoen goedkope Aziaten.
  • Sluit je aan bij Facebookgroepen zoals ‘Nederlandse Digital Nomads’. Hier worden regelmatig job offers geplaatst van mede-nomads.
  • Doe aan acquisitie. Dit is scary as hell, maar maak het jezelf wat makkelijker en begin dichtbij in je eigen omgeving. Bijvoorbeeld: wil je aan de slag als virtual assistant (VA), kijk dan in je LinkedIn-netwerk naar connecties met een eigen bedrijf. Zoek nog wat meer informatie op over hun bedrijf, vakgebied en klanten. Is er overlap met jouw vakgebied en expertise? Stuur een bericht en vertel hoe jij diegene kunt helpen. Geef aan dat je vrijblijvend in gesprek wilt gaan. Herhaal dit proces zolang als je wilt (of tot je door je connecties heen bent). Wedden dat er interesse is?! Als je eenmaal je eerste klant hebt gevonden, wordt het vinden van een volgende klant al een stuk makkelijker!
  • Ga op zoek naar bureau’s waar ze met freelancers werken. Zo heb ik mijn eerste freelance klussen altijd via een tekstbureau gekregen. Dit scheelde mij een heleboel acquisitie want de opdrachten kwamen letterlijk aangewaaid. Dit heeft dus voordelen, maar zeker ook nadelen:
    • je hebt geen direct contact met de klant en dit kan voor mega miscommunicaties zorgen
    • de betaling is vaak lager

    Maar, om meer ervaring op te doen, je portfolio uit te breiden en te netwerken is dit zeker een goede manier als je begint met freelancen.

Stap 7. Doorgaan!

Na die eerste klant moet je doorpakken. Op naar de volgende, en de volgende… Maar, er komt een moment dat je het anders wilt; meer zekerheid, minder acquisitie doen. Ook hiervoor zijn diverse strategieën die je kunt toepassen:

  • Herhaal alles van stap 6. Saai hè 😉
  • Neem weer eens contact op met oude klanten. Vraag hoe het gaat met ze en wie weet hebben ze een nieuwe job voor je (ga niet bedelen!).
  • Word kritisch. In het begin van je carrière heb je waarschijnlijk de neiging om alle mogelijke klussen aan te nemen. Groot gelijk heb je. Ik heb echt tegen schandalig lage tarieven over de meest belachelijk saaie onderwerpen geschreven. Tja… Nu ben ik veel kritischer. Ik ga no way onder een bepaald tarief zitten. Wil de klant niet betalen, sorry, maar dan moet ‘ie maar genoegen nemen met een ander die lagere kwaliteit biedt. Wees niet bang om jobs af te wijzen. Op de lange termijn heb je hier profijt van.
  • Specialiseer je in een bepaalde niche. Als je nog geen specifieke richting hebt, ga je die gaandeweg ontdekken. Bepaalde onderwerpen, type klanten of type opdrachten liggen je meer, of vind je gewoon leuker. Specialiseer je daarin en zorg dat je een autoriteit wordt op dat gebied. Ik neem aan dat je inmiddels een eigen website hebt; zorg ervoor dat je voor die onderwerpen goed vindbaar bent in Google.

Dit is het! Doorloop deze stappen en je hebt een remote inkomen als freelancer. Appeltje eitje toch?! 😉

Nou, zo simpel is het allemaal niet. Ook al weet je in theorie hoe het allemaal moet, er is één andere belangrijke factor die een rol speelt: je beschikbare tijd.

Wanneer begin je met het opbouwen van remote inkomen?

Het antwoord op deze vraag hangt van meerdere factoren af (uiteraard). Om te beginnen:

  • je financiële situatie (hoeveel spaargeld je bijvoorbeeld hebt),
  • of je schoolgaande kinderen hebt,
  • of je nog een dayjob hebt,
  • hoe je partner met z’n tijd zit,
  • én hoe risicomijdend je bent.

Stel, je hebt nu een traditioneel 9 tot 5 leven. Jij en je partner werken samen ongeveer 1,5 fte. De kids zijn jonger dan 4 jaar en worden opgevangen door kinderdagverblijf en jullie papa- en mamadagen. Ook springen opa en oma af en toe bij.

Jullie hebben besloten het drastisch anders te willen, maar het grote struikelblok is het plaatsonafhankelijke inkomen. Hoe vind je in he-mels-naam de tijd om dit op te bouwen?

Er zijn een paar mogelijkheden. Bijvoorbeeld:

  1. Eén van jullie, of allebei, zegt de baan op of gaat minder werken. Zo ontstaat er direct meer tijd om aan je remote inkomen te werken.
    Voordeel: je hebt je freelance inkomen snel(ler) op de rit
    Nadeel: je hebt mogelijk spaargeld nodig om een periode te overbruggen
  2. Eén van jullie, of allebei, gaat naast de baan aan de slag met het opbouwen van een remote inkomen.
    Voordeel: geen periode zonder inkomen
    Nadeel: het duurt veel langer voor je voldoende inkomsten hebt

Natuurlijk zijn er nog meer voor- en nadelen aan deze opties toe te wijzen. Zo kun je bij optie 1 – jullie zeggen allebei je baan op – al besluiten om meteen te vertrekken. On the road je plaatsonafhankelijke inkomen opbouwen is absoluut mogelijk! Zeker als je voldoende spaargeld hebt om het een tijd uit te zingen, is dit een optie waarbij je direct kunt genieten van het reizende leven.

Hou er wel rekening mee dat je na je vertrek eerst moet wennen aan het nieuwe dagelijkse leven. Voel je de (financiële) druk om inkomsten te genereren, dan kan dit voor stress zorgen. Het ligt er dus aan hoe ongeduldig je bent om te vertrekken, en hoe risicomijdend je bent.

Bij deze mogelijkheden is het steeds een trade-off tussen verschillende factoren, namelijk:

  • risico: hoeveel risico ben je bereid te nemen?
  • (stabiel) inkomen en spaargeld: hoeveel spaargeld heb je en ben je bereid om hierop in te teren gedurende een bepaalde periode?
  • deadline: wanneer wil je voldoende plaatsonafhankelijk inkomen genereren?

Het komt er eigenlijk op neer dat als je nu minder tijd hebt om je remote inkomen op de rit te krijgen, je ook pas later kunt vertrekken. Zo simpel is het.

En met vertrekken bedoel ik: jouw leven zo inrichten dat je vrijheid ervaart, niet meer afhankelijk bent van kantooruren en schooltijden, en kunt wonen en reizen waar jij wilt.

Tijd tekort, wat nu?

Maar wat je situatie ook is – of je je volledig op je remote inkomen stort of alleen in de avonduurtjes – feit blijft dat je altijd tijd tekort komt.

Zo werkt de mens nu eenmaal: jij maakt plannen, wilt projecten opzetten, loopt over van de ideeën, bent über gemotiveerd… en dus kom je altijd tijd tekort.

En heb je meer tijd, dan maak je ook meer plannen. En dus heb je weer tijd tekort.

Chronisch tijdgebrek is het gevolg. Super frustrerend.

En natuurlijk heb je al je vrije tijd al ingeleverd. Je sociale leven is op sterven na dood, de term me-time is iets uit een ver verleden, en House of Cards zal wel een kaartspel zijn (toch?!). Ondanks dat je al je beschikbare uren besteedt aan het opzetten van je remote inkomen, plus een paar uur slaap hiervoor inlevert, heb je iedere dag weer te weinig tijd om te doen wat je wilt doen.

Er zitten nu eenmaal 24 uur in een etmaal, ik kan er helaas ook niet meer van maken – anders had ik dat al lang gedaan.

Gelukkig is er één ding dat je kunt doen om uit deze impasse te komen:

Realistisch plannen.

Hoewel je het liefst NU je plaatsonafhankelijke inkomen geregeld wilt hebben, zijn er allerlei factoren waar je rekening mee moet houden. Je kunt hoog of laag springen, maar als je nog een baan hebt, plus druk bent met alles wat komt kijken bij het runnen van een huishouden, dan blijft er niet veel tijd over.

Maak een realistische planning. Dat is echt de enige oplossing.

Wil je weten hoe ik dit doe met het organiseren van meerdere projecten? Ik gebruik diverse (gratis) tools, zodat ik het overzicht houd. Je leest hier precies hoe (in ’t Engels).

Meer weten?

werk en zorg combineren als digital nomad

Planning maken

Nu we het financiële deel hebben besproken, is het tijd om verder te kijken naar de praktische zaken. Wat moet je allemaal regelen voor je kunt vertrekken en hoe maak je een duidelijke, realistische planning?

Praktische zaken regelen

Bij het drastisch omgooien van je leven hoort ook het regelen van praktische zaken. Dat is net zo als bij een verhuizing of emigratie. Er zijn dan ook een paar dingen waar je over moet nadenken.

Uitschrijven uit de gemeente?

Het wel of niet uitschrijven uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) is voor veel (fulltime) reizende gezinnen een mega onderwerp. Het is ook niet niks, maar soms noodzakelijk. Je leest hier uitgebreid over in mijn blog over uitschrijven uit de GBA. In deze blog lees je ook meer over de gevolgen voor je zorgverzekering.

Onderwijs op reis

Zijn je kinderen (bijna) leerplichtig, dan is ook onderwijs een belangrijk onderwerp om over na te denken. Meer hierover lees je hier.

Andere instanties

Misschien wil je alles volgens het boekje doen. Ik wilde dat wel. En daar kreeg ik spijt van. Nederland weet zich namelijk geen raad met digital nomads. Over het algemeen is mijn advies: als je nog niet weet hoe lang je weg gaat, laat instanties (vooral de SVB!) dan maar niks horen over je plannen.

Lees je in

Afhankelijk van je situatie moet je nog veel meer regelen. Je huis verkopen of onderhuren, verhuizen, tijdelijk onderdak vinden, een bedrijf oprichten of andere (online) projecten starten, met de leerplichtambtenaar om de tafel gaan of vrijstelling voor de inschrijvingsplicht aanvragen…

Wat je situatie ook is, ik raad je aan om je goed in te lezen. Lees bijvoorbeeld het Handboek voor Wereldburgers van Esther Jacobs (je vindt hier een samenvatting), of het Digital Nomads boek van diezelfde Esther Jacobs, samen met André Gussekloo geschreven (ook hier weer een samenvatting).

En de ultieme digital nomad inspirator: Tim Ferriss. Hoewel zijn boek The Four Hour Work Week voor velen dé reden was om het roer om te gooien, mag je dit boek best met een korreltje zout nemen. Lees hier maar eens waarom ik dat denk. Maar, er staan in het boek wel veel goede tips. Toch maar even lezen dus 😉

Bezoek bijeenkomsten

Je kunt ook bijeenkomsten bijwonen, zoals ik vorig jaar een keer deed. Ik schreef er een blog over vol met tips voor startende digital nomads.

Zoek andere reizende gezinnen op via Facebook

Een groot voordeel van de huidige technologie: je kunt online gemakkelijk in contact komen met gelijkgezinden.

Kijk maar eens bij deze Facebookgroepen:

Hoe ga je reizen?

Misschien is dit een overbodige vraag en weet je precies hoe jullie gaan reizen. Of jullie hebben besloten te emigreren en vanuit daar trips te maken. Wat je plan ook is, om je goed voor te bereiden moet je er al een beetje over nadenken.

Niet te veel! Want een beetje op de bonnefooi – zeker als je fulltime gaat reizen – is wel het mooie aan deze levensstijl. Vooral niet teveel vastleggen dus. Behalve dan die vertrekdatum, want die werkt goed als stok achter de deur voor de rest van je voorbereidingen.

Weet je nog niet zo goed hoe je met je gezin gaat reizen, en vraag je je af wat de voor- en nadelen zijn van alle mogelijkheden?

Appartement (airbnb’s) of hotels? Vliegen (check mijn review van de Deryan Air Traveller!) of met de bus en trein? Camper of caravan? De opties zijn er in overvloed! Want wat dacht je van huisoppassen?! Dat is helemaal goedkoop reizen. En je kleintjes kunnen overal slapen als je een Deryan Travel Cot mee neemt (tenminste, meestal dan).

Lees je in over de diverse mogelijkheden. Je uiteindelijke keuze zal afhangen van bijvoorbeeld je gezinssamenstelling, hoe oud je kinderen zijn, je hang naar comfort en naar je bestemmingen.

Plaatsonafhankelijk werken en leven met kinderen - in het Alhambra is onze dreumes zelf ook een bezichtiging

In het Alhambra was onze blonde dreumes zelf ook een bezichtiging.

Realistische planning maken voor vertrek

Je weet nu hoe je je remote inkomen opbouwt, welke praktische zaken je moet regelen en hoe je gaat reizen. Tijd om een planning te maken!

Je kunt direct een vertrekdatum prikken. Zeker doen als je al zover bent. Maar je kunt ook eerst de voorwaarden voor vertrek op een rij zetten.

Voorwaarden voor vertrek

Deze extra stap was voor ons noodzakelijk, omdat ik fysiek niet fit was toen we onze vertrekplannen maakten. Maar deze stap is ook een handig vervolg op jullie gesprekken om tot een gezamenlijk doel te komen. Vooral het financiële deel (bijvoorbeeld hoeveel spaargeld vinden jullie voldoende?) is handig om duidelijk op papier te zetten.

Om je een idee te geven, wij hadden de volgende voorwaarden:

  • Mijn rug moet zodanig hersteld zijn van de bekkenklachten dat ik minimaal een halve dag alleen voor twee kinderen kan zorgen;
  • Ons huis moet verhuurd zijn;
  • We willen minimaal €5.000 spaargeld hebben;
  • We willen minimaal €2.000 per maand inkomsten hebben.

Heb je je voorwaarden bereikt, dan kun je vertrekken! Simpel hè 😉

Sta er wel voor open om je voorwaarden aan te passen. Situaties veranderen, mensen veranderen. Misschien ben je in de beginfase van de voorbereiding meer risicomijdend. Hoe meer je leest over hoe anderen het aanpakken, hoe makkelijker je gaat denken over de risico’s en onzekerheden.

Bijvoorbeeld:

  • Vind je het eerst belangrijk dat je jongste kind zindelijk is voor vertrek? Als je hoort van al die gezinnen die met baby’s en peuters op pad gaan, schrap je deze voorwaarden misschien wel van je lijst.
  • Een jaar geleden vond ik nog dat we minimaal €15.000 spaargeld moesten hebben om te kunnen vertrekken. Dit is naar beneden geschroefd, gewoon omdat het kan en omdat ik er niet wakker van lig. Want loopt het allemaal ander dan je had gehoopt, dan ben je zo weer terug in Nederland.

En zoals ik al zei: geen enkel moment is perfect. Als je daar op gaat zitten wachten, kun je nooit vertrekken.

Planning maken

Je vertrek voorbereiden is niet niks. Grote kans dat je het overzicht kwijtraakt en dat moet je zien te voorkomen! Hoe? Door een planning te maken met deze drie stappen:

  1. Bedenk wat je nog moet voorbereiden en regelen. Begin eerst ‘groot’ met overkoepelende taken, zoals huis verhuren, inkomen generen en administratieve zaken regelen, en vul het daarna in met kleinere taken. Schrijf dit allemaal op. Hier hoeft nog geen volgorde in te zitten, gewoon alles noteren.
    Bijvoorbeeld onder kopje huis verhuren: afspraak makelaar inplannen, contract regelen, meubels verkopen, speelgoed en kleding inpakken, keukenspullen inpakken, verhuisbusje regelen.
    En onder kopje inkomen genereren: business plan schrijven, inschrijven KvK, website ontwikkelen, eerste klanten pitchen.
  2. Stel deadlines per overkoepelende taak. Hierbij is de volgorde belangrijk.
    Bijvoorbeeld: eerst inkomen generen en daarna pas je huis verhuren (of andersom, afhankelijk van je voorkeur).
    Zo hadden wij bedacht dat we 1,5 maand nodig zouden hebben om meubels te verkopen, in te pakken en nog wat laatste klusjes in huis te doen. Die datum gaven we door aan de makelaar. En ineens werd het echt: per die datum was ons huis verhuurd.
    Nu heb je een grote lijst (dump lijst) met al je to do’s én de bijbehorende deadlines.
  3. Pak een groot vel papier, maatje A3 of A2, of een whiteboard (wij hadden al een whiteboard aan de muur hangen voor het noteren van boodschappen en afspraken, super handig!). Nummer de maanden of weken. Zet erbij wanneer je welke taken doet. Dit hoeft niet heel specifiek. Een taak als ‘foto’s maken voor Marktplaats’ kun je best onderbrengen in de overkoepelende taak ‘Meubels te koop zetten’.

Uiteindelijk komt het er bijvoorbeeld zo uit te zien:

  • juni
    KvK inschrijven en business plan opzetten
  • juli
    meubels verkopen, speelgoed uitzoeken en makelaars contacten,
    bedrijfswebsite ontwikkelen
    kinderdagverblijf en -toeslag opzeggen per 1 september
  • augustus
    huis verhuurd per 20 augustus
    inpakken 1e week augustus
    verhuizen op 18 augustus
    eerste klanten pitchen
  • september
    1 sept vertrekken!

Dit is een versimpeld voorbeeld, maar zo krijg je een beeld. Heel specifiek hoeft het dus niet, want de bijbehorende deeltaken heb je op je dumplijst staan. Maar met deze planning hou je het overzicht en als je steeds op je dumplijst kijkt, weet je precies wat je nog te doen staat.

En nu: aan de slag!

Met deze mega blog heb ik geprobeerd je zoveel mogelijk informatie te geven over het starten van een digital nomad lifestyle met kinderen. Hoewel deze blog bij lange na niet volledig is, hoop ik je toch goed op weg te hebben geholpen.

Ik zal deze blog ook regelmatig updaten met meer tips en adviezen. Hoe langer wij op reis zijn, en hoe meer ervaring wij hebben als freelancer en ondernemer, hoe meer we jou kunnen helpen.

Heb je na het lezen van al deze informatie vragen? Stuur me dan een bericht via het contactformulier. Ik help je graag verder!

En nu? Aan de slag!

No Responses

Write a response