Grote kans dat je je website wel hebt gekoppeld aan Google Analytics, maar dat je nog niet zo bekend bent met de Google Search Console. Toch is dit een must have tool voor online ondernemers en professionele bloggers. De Google Search Console heeft namelijk talloze handige features!

Google Search Console functies

Wat kun je met Google Search Console doen? Met de Search Console kun je checken of je website goed wordt geïndexeerd. Ook als er server of crawlfouten zijn, krijg je in de Console een melding. De meeste fouten kun je ook weer oplossen met hulp van dit programma.

Geen idee wat crawlen en indexeren is, lees dan even deze blog.

Een andere hele fijne functie van de Search Console is het bijhouden van zoekwoorden waar je website op rankt. In deze blog leg ik uit hoe je deze functies kunt gebruiken om met je website hoger in Google te komen op de beste zoekwoorden, en dus meer organische bezoekers kunt krijgen.

Heb je je website nog niet aangemeld bij de Search Console, lees dan eerst deze blog met stap voor stap uitleg.

Laten we nu eens gedetailleerder gaan kijken naar de handige functies die jouw online onderneming verder kunnen helpen.

Dekking van je website checken

Google Search Console toont onder andere of er crawl of indexatie fouten op je website zijn.

Dekking in Google Search Console

Je kunt hier onder meer zien of Google je pagina’s goed indexeert. Als je regelmatig nieuwe content publiceert, bijvoorbeeld iedere week een nieuwe blog, dan zou je hier een nette stijgende lijn moeten zien. Dat is een teken dat Google je website goed weet te vinden en regelmatig langskomt om je content te indexeren.

Zie je plots een mega piek, of een mega daling, dan is dat een teken dat er iets aan de hand is, tenzij je zelf in één keer veel content online hebt gezet, of veel pagina’s hebt verwijderd. Heb je dit niet gedaan, dan kan het een teken zijn van bijvoorbeeld duplicate content (bij een piek) of een crawl of serverfout (bij een daling).

Fouten oplossen

Als er fouten zijn, dan kun je doorklikken op de melding en de problemen oplossen.

  • Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat een link niet goed werkt waardoor bezoekers op een 404-pagina komen. Vaak kun je dit verhelpen door een 301 redirect in te stellen. Zo leid je je bezoekers (en de crawlers van Google) naar de juiste pagina.
  • Het komt ook voor dat pagina’s ten onrechte niet worden geïndexeerd. De Search Console geeft dan een waarschuwing, zodat je kunt checken of het klopt of dat je het even moet corrigeren.
  • Ook als er sprake is van een serverfout (waardoor de Googlebot je website niet kon bereiken) krijg je hiervan een melding. Een serverfout lost zich soms vanzelf op, bijvoorbeeld omdat de reden een overbezette hosting was (als dit vaker gebeurt is dat wel reden om over te stappen naar een andere host!). Het kan ook zijn dat je beveiligingssysteem ten onrechte de Googlebot tegenhoudt. Ook dan moet je even bij je host aankloppen.

Mobiele bruikbaarheid

Mobiel gebruik wordt steeds belangrijker, kijk dus ook bij ‘Mobiele bruikbaarheid’ of er geen fouten zijn. Hier worden diverse type fouten gemeld, bijvoorbeeld:

  • je gebruikt plugins die door mobiele browsers niet worden ondersteund;
  • je thema is niet (of onvoldoende) responsive;
  • je content is breder dan het scherm waardoor bezoekers horizontaal moeten scrollen;
  • klikbare elementen zoals knoppen staan te dicht bij elkaar;
  • het lettergrootte is te klein.

Verhelp deze fouten zodat je website goed leesbaar is voor smartphone gebruikers. Check maar eens in Google Analytics hoeveel procent van je bezoekers je website op mobiel bekijkt, dan zie je hoe belangrijk dit onderdeel is.

Ga in Google Analytics naar Audience → Mobile → Overview.

Om je een idee te geven, mijn website Samen de Wereld Ontdekken werd de afgelopen maanden door 60% van m’n bezoekers op smartphone bekeken (en 30% op desktop en 10% op tablet).

Handmatige acties

Dit menu is standaard dichtgeklapt en als alles goed is, vind je hier ook alleen maar een groen V-tje met de melding ‘Geen problemen gedetecteerd’. Krijg je van Google een penalty, dan zie je dat hier staan.

Handmatige acties in GSC

Je moet het wel erg bont maken om een penalty te krijgen. Maak je hier dus geen zorgen om.

Sitemap indienen voor snellere indexering

Je blog aanmelden bij Google is in principe niet nodig; de spiders van Google volgen links dus uiteindelijk vinden ze je website wel. Een sitemap indienen bij Google Search Console kan dit proces echter wel versnellen. Ook als je in een korte tijd veel content hebt toegevoegd of verwijderd, kun je Google een handje helpen door een sitemap toe te voegen in Google Search Console.

Meer hierover lees je hier.

Prestaties van je website bijhouden

Dit is wat mij betreft het leukste onderdeel van de Search Console: je kunt de prestaties van je website in de Google ranking ongeveer bijhouden.

Ongeveer, want echt helemaal komt het niet overeen met je daadwerkelijke ranking in de zoekresultaten, maar het geeft wel een goed beeld.

Om te beginnen, ga in het menu naar ‘Prestaties’. Je ziet hier voor welke zoektermen je website in Google rankt.

Let op: je ziet de data vanaf het moment dat je je website hebt gekoppeld aan de Search Console. Heb je dus pas net je site gekoppeld, dan moet je nog even geduld hebben. En vanwege de overgang van de oude naar de nieuwe versie kloppen niet alle gegevens. Google geeft aan dat de optie ‘Afgelopen 3 maanden’ minder kliks en vertoningen geeft dan je eigenlijk hebt in die drie maanden. Schrik dus niet als je het vindt tegenvallen.

Bij ‘Prestaties’ kun je diverse opties selecteren, zoals ‘Totaal aantal klikken’, ‘Totaal aantal vertoningen’, ‘Gemiddelde CTR’ en ‘Gemiddelde positie’.

Prestaties van je website in GSC bekijken

Je gemiddelde positie is trouwens echt een gemiddelde, want iedere gebruiker krijgt andere zoekresultaten te zien. Neem dit getal dus niet te letterlijk.

Wat kun je hier allemaal voor interessants vinden?

Zoekwoorden website achterhalen

Als je in het menu ‘Prestaties’ het rapport hebt geopend, zie je een lijst van zoekwoorden waar je website nu op rankt. Klik ook ‘Gemiddelde positie’ aan zodat je ziet waar je website ongeveer staat. Je zult zien dat hier ook irrelevante zoekwoorden tussen staan, maar hopelijk ook een flink aantal goede keywords.

Vanuit dit rapport kun je diverse handige informatie opzoeken.

Veel vertoningen en weinig klikken

Sorteer op ‘Totaal aantal vertoningen’ en kijk welk keyword veel vertoningen heeft, maar weinig klikken. Dit kan erop wijzen dat je ‘snippet’ niet aantrekkelijk genoeg is. Klik op het betreffende zoekwoord en daarna op het tabblad ‘Pagina’. Je ziet hier welke pagina rankt voor dat zoekwoord. Check je meta-description en SEO-titel en pas eventueel aan.

Pagina met veel vertoningen en weinig klikken in GSC opzoeken

Voor je heel actief aanpassingen doorvoert: vraag je af of het zoekwoord wel een belangrijk zoekwoord is. In dit voorbeeld is het zoekwoord ‘Skyscanner’ maar iedereen die zoekt op ‘Skyscanner’ wil alleen maar naar de website van Skyscanner en niet naar mijn blog hierover. Het heeft voor mij dus weinig meerwaarde als ik voor dit keyword veel hoger zou scoren.

Meerdere pagina’s concurreren op hetzelfde zoekwoord

Via het tabblad ‘Pagina’s’ kun je ook zien of meerdere pagina’s op hetzelfde zoekwoord ranken. Zie je bij een bepaald zoekwoord meer dan één pagina staan, dan moet je goed nadenken op welke pagina je wilt scoren. Het is onwenselijk om meerdere pagina’s op hetzelfde zoekwoord te laten ranken, want daarmee concurreer je met jezelf en ranken beide pagina’s waarschijnlijk lager.

Je kunt dan een paar dingen doen:

  1. De content van twee pagina’s samenvoegen. Vergeet niet om de url van je verwijderde pagina met een 301-redirect door te sturen naar de blijvende pagina.
  2. Wil je beide pagina’s behouden, dan kun je de content aanpassen waardoor de één beter geoptimaliseerd is voor dat zoekwoord, terwijl je de ander optimaliseert voor andere zoekwoorden. Het moet dan natuurlijk wel gaan om andere onderwerpen en dit vereist waarschijnlijk een flinke aanpassing van de inhoud.
  3. Je doet niets, bijvoorbeeld omdat beide pagina’s de top 3 domineren. Hou het wel in de gaten. Als beide pagina’s gaan zakken, raad ik je aan om alsnog voor optie 1 of 2 te kiezen.

Prestaties specifieke pagina

Je kunt ook de prestaties van een specifieke pagina bekijken. Klik bovenin op ‘Nieuw’ → ‘Pagina’ en vul hier de url in van de pagina die je beter wilt inspecteren.

Prestaties - Nieuw - Specifieke pagina bekijken

Bekijk voor welke zoekwoorden een bepaalde pagina al redelijk hoog scoort, bijvoorbeeld omdat je op de 2e of 3e pagina staat. Pas je blogs aan door zoekwoorden toe te voegen. Kijk ook voor welke zoekwoorden je nog helemaal niet hoog scoort, maar die wel relevant zijn. Voeg ook deze aan die betreffende pagina toe. Zo kun je je ranking snel verbeteren!

Meer tips vind je in deze blog over het SEO proof maken van je blogs.

Externe en interne links checken

Linkbuilding is belangrijk, zowel intern en extern, en in Google Search Console kun je dit goed in de gaten houden. Ga in het linkermenu naar de optie ‘Links’. Je krijgt een overzichtspagina te zien met meerdere lijstjes.

Kijk bijvoorbeeld bij ‘Externe links’ onder ‘Meest gelinkte pagina’s’. Hier vind je je backlinks terug (backlinks zijn links naar jouw website vanaf een andere website). Als je doorklikt op ‘Meer’ krijg je meer resultaten te zien. Eigenlijk is dit een lijst met je populairste pagina’s en als het goed is zijn dit ook jouw belangrijkste pagina’s.

Klik ook door op een pagina om te zien vanaf welke domeinen wordt gelinkt. Kijk of er niet teveel spammy websites tussen staan. Externe links vanaf kwaliteits websites hebben een goede invloed op je positie in de zoekresultaten. Wil je dit verbeteren, lees dan mijn blog over linkbuilding.

Kijk ook bij ‘Interne links’ om te checken of je belangrijkste pagina’s de meeste interne links (dus vanaf je eigen website) krijgen. Staan je belangrijkste pagina’s niet bovenaan, dan kun je dit verbeteren door meer (relevante!) interne links te plaatsen.

Met Search Console aan de slag

Je weet nu hoe je de Google Search Console kunt inzetten om de prestaties van je website te verbeteren. Heb je pas net je website gekoppeld aan de Search Console, dan moet je nog even geduld hebben voor je voldoende data hebt om te analyseren, maar daarna kun je je website verder gaan optimaliseren.

Meer weten over hoe je met je website hoger in Google komt en meer organische bezoekers ontvangt? Lees dan hier verder:

Je kunt je SEO vragen ook altijd aan mij stellen, bijvoorbeeld hieronder in een reactie of door me te mailen op nanouk@samendewereldontdekken.nl.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op Word Online Gevonden .nl, maar is op 7 oktober 2019 hier naartoe verhuisd.