Meten is weten, en daarom is Google Analytics zo belangrijk als je serieus wilt bloggen of meer bezoekers naar je bedrijfswebsite wilt halen.

Maar veel online ondernemers schrikken van al die grafieken en cijfertjes en beginnen er dus niet aan. Zonde, want je zult gaan zien dat het helemaal niet ingewikkeld is!

Heb je Google Analytics nog niet op je website staan? Je leest in deze blog hoe je gemakkelijk GA kunt installeren.

Wat kun je met Google Analytics?

In Google Analytics kun je de statistieken van je website opzoeken, zoals:

  • Het aantal bezoekers
  • Hoelang deze bezoekers op je website rondkijken
  • Hoeveel pagina’s ze bezoeken
  • Hoeveel nieuwe en terugkerende bezoekers je hebt
  • Of je bezoekers een desktop, tablet of smartphone gebruiken
  • Op welke tijdstippen je de meeste (en minste) bezoekers hebt
  • Uit welk land je bezoekers komen
  • Welke pagina’s de meeste bezoekers binnenhalen
  • Hoe je bezoekers je website vinden (direct, via zoekmachines, social media etc)

Voor we hier verder induiken, eerst iets anders.

Ik zou het liefst de Nederlandse termen gebruiken, maar helaas worden veel woorden niet goed of helemaal niet vertaald. Ik gebruik Google Analytics (GA) daarom in het Engels. Staat jouw GA nog op Nederlands, klik dan links onderin op het tandwieltje (Beheerder) en ga naar het tabblad ‘Gebruiker’. Hier kun je de taal aanpassen naar ‘English (United States)’.

Nu je hier toch bent, pas ook meteen de standaardperiode (Default date range) aan naar ’30 dagen’. Dat scheelt later weer.

Taal en standaardperiode instellen in GA

Google Analytics handleiding

Laat je niet afschrikken door de vele mogelijkheden in Google Analytics! Ik ga je hier stap voor stap uitleggen waar je de belangrijkste statistieken kunt vinden en wat ze betekenen.

Wat is je aantal bezoekers en paginaweergaven?

Op je Google Analytics-homepage, de eerste pagina die GA automatisch opent, kun je veel handige informatie vinden. De meeste bloggers hoeven niet verder te kijken dan deze homepage, dus laten we de informatie die hierop staat eens beter bekijken.

Google Analytics Homepage

Schrik niet van de grafieken en tabellen, je zult zien dat het niet zo ingewikkeld is!

De meeste bloggers (en bedrijven) zijn vooral geïnteresseerd in maandstatistieken. Als het goed is heb je je Default date range al aangepast naar ‘30 dagen’.

Last 7 days als standaardperiode

Het is handiger om ‘Last 30 days’ als standaardperiode in te stellen.

Staat links onder je grafiek nog ‘Last 7 days’, ga dan naar ‘Admin’ → tabblad ‘User’ en pas hier de Default date range aan naar ‘30 days’. Vanaf nu krijg je op je GA homepage standaard je statistieken van de laatste maand te zien.

Op deze homepage staan direct de belangrijkste gegevens, namelijk:

  • Users: dit zijn je unieke bezoekers.
  • Sessions: dit zijn het aantal afzonderlijke sessies die je bezoekers hebben gemaakt. Een bezoeker kan meerdere sessies maken. Stel, een bezoeker heeft je website open laten staan en na een half uur gaat hij weer rondkijken op je site. Dit is één bezoeker met twee sessies.
  • Bounce rate: dit is het percentage sessies dat bestaat uit maar één paginaweergave. Oftewel, deze bezoekers hebben binnen een sessie maar één pagina bezocht en hebben daarna je website weer verlaten. Over het algemeen geldt: hoe lager dit percentage, hoe beter, want dit betekent dat bezoekers doorklikken op je website naar een andere pagina. Dit is een signaal naar Google dat je website waardevolle informatie bevat.
  • Session duration: dit is de gemiddelde tijd die bezoekers tijdens een sessie op je website doorbrengen. Meer over hoe dit precies wordt berekend lees je op de Support website van Google.

Helaas ontbreken er twee handige metrics op de homepage, namelijk pageviews en new vs returning visitor. Klik daarom door naar ‘Audience overview’.

Klik op 'Audience overview' voor meer handige statistieken.

Klik op ‘Audience overview’ voor meer handige statistieken.

Er wordt een nieuw overzicht getoond. Onder de grafiek vind je onder meer:

  • Pageviews: dit is het totaal aantal paginaweergaven.
  • New visitor vs Returning visitor: het percentage nieuwe en terugkerende bezoekers.

Voor een beter visueel overzicht kun je de tijdsperiode (Date range) van de grafiek aanpassen.

Grafiek aanpassen in Google Analytics

Pas de gegevens aan voor een beter overzicht

Stel bijvoorbeeld de Date range in op enkele maanden en kies voor ‘Month’. Je metric staat standaard op ‘Users’. Je ziet nu in één oogopslag het verloop van het aantal unieke bezoekers. Hopelijk zie je een stijgende lijn!

Hoe vinden bezoekers je website?

Je wilt natuurlijk ook weten waar al je geliefde bezoekers vandaan komen! Vinden ze je website via Google of ben je razend populair op Facebook, Pinterest en dergelijke?

Ga terug naar ‘Home’. Onder ‘How do you acquire users?’ vind je een tabel met verschillende kanalen, zoals Organic Search (zoekmachines), Direct, Referral en Social. Hier zie je in één oogopslag via welk kanaal je de meeste bezoekers binnenhaalt.

Wil je meer details weten, ga dan in de linker menubalk naar ‘Acquisition’ → ‘Channels’. Kies rechtsboven voor de Date range waar jij benieuwd naar bent. Heb je geen specifieke periode in gedachten, kies dan bijvoorbeeld voor de laatste maand. In de tabel verschijnt een top 5 met je populairste kanalen.

Acquisition Channels in Google Analytics

Je kunt verder doorklikken, bijvoorbeeld op ‘Social’. Je ziet dan precies hoeveel bezoekers je website bezochten via de verschillende social mediakanalen.

Klik ook eens door op ‘Referral’. Hier zie je via welke andere websites bezoekers doorklikken. Heb je laatst een gastblog geplaatst, dan kun je hier zien of bezoekers via die website hebben doorgeklikt.

Met welke zoekwoorden vinden bezoekers mijn website?

Klik je op ‘Organic traffic’, dan krijg je een lijst met keywords waarop bezoekers jouw website hebben gevonden. Niet te vroeg juichen, want het merendeel zal bij ‘(not provided)’ staan. Oftewel, die zijn hier niet te zien.

Als je de Search Console met Google Analytics koppelt, kun je deze zoekwoorden ook bij ‘Acquisition’ → ‘Search Console’ → ‘Landing Pages’ opzoeken. Helaas blijft altijd een deel van de zoekwoorden onzichtbaar (aangegeven met ‘other’), omdat dit volgens Google zoekwoorden met een heel laag zoekvolume zijn en daardoor privacygevoelige informatie kunnen geven. In de Search Console wordt deze informatie er uitgefilterd; in Google Analytics staat dit in de rij ‘other’.

Landing pages zoekwoorden other

Veel zoekwoorden worden door Google uit de resultaten gefilterd. Helaas zijn deze keywords alleen voor Google zichtbaar.

Over de Search Console, het installeren ervan en de Search Console koppelen aan Google Analytics vertel ik hier meer.

Wat zijn je populairste blogs/pagina’s?

Nu wil je natuurlijk ook weten welke content al die bezoekers aantrekt. Wellicht je homepage, maar waarschijnlijk een blog of pagina.

Je kunt je populairste pagina’s terugvinden op je Google Analytics-homepage. Ga weer terug naar ‘Home’ en scroll naar beneden. Onder ‘What pages do your users visit?’ vind je een overzicht van je populairste pagina’s met het aantal pageviews in je geselecteerde Date range.

Voor meer details klik je op ‘Pages report’.

Wil je weten op welke blogs/pagina’s je bezoekers binnenkomen, ga dan in het linkermenu naar ‘Behavior’ → ‘Site Content’ → ‘Landing Pages’.

Landing pages in Google Analytics opzoeken

Hier vind je een overzicht van je populairste landing pagina’s met aantal sessies. Pas eventueel de Date range aan als je een overzicht van een andere tijdsperiode wilt zien.

Gebruiken je bezoekers desktop, tablet of smartphone?

Ook interessant: bekijken je bezoekers je website vooral op smartphone, of op hun laptop/desktop?

Je vindt deze informatie op Google Analytics Home. Voor meer details klik je door naar ‘Mobile overview’.

Op welke dagen en tijdstippen krijg je de meeste bezoekers?

Op je Homepage zie je ook een blokje met ‘When do your users visit?’ staan. Je raadt het al, hier zie je overzichtelijk op welke dagen en tijdstippen je de meeste bezoekers hebt.

Belangrijkste statistieken checken

Google Analytics herbergt een schat aan informatie. Ik heb hier pas het topje van de ijsberg uitgelegd. Je kunt talloze analyses en rapporten uitdraaien. En voor cijferfreaks is dat zeker een interessante bezigheid, maar jij hebt waarschijnlijk andere dingen op je to do lijst staan 😉

Hopelijk heb ik je met deze blog over de “Google Analytics drempel” heen geholpen en kun je nu vol vertrouwen je belangrijkste statistieken checken.

Mogelijk vind je deze blogs ook interessant:

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op Word Online Gevonden .nl, maar is op 7 oktober 2019 hier naartoe verhuisd.