20140314_115147Hij bekijkt me van top tot teen. Ik voel m’n wangen rood worden. Niet op een positieve manier, want het is de fitnessinstructeur die me ongeneerd staat uit te checken. Ik heb net aan hem uitgelegd dat ik al jaren sport en ook flink wat kilo’s ben afgevallen. Nu zit ik goed in m’n vel. Natuurlijk, tijdens mijn maandelijkse periode denk ik daar anders over, maar ik wil vooral fitter worden, m’n conditie verbeteren. ‘Nou, er kan nog wel wat af hoor’, concludeert hij. Fijn. ‘Kom gewoon naar mijn krachtlesjes, dan is het er in no time af!’, probeert hij nog. Maar nee, een krachtige rechtse hoek is wat ‘ie kan krijgen. Ik bedank hem met een zure glimlach voor z’n advies en richt m’n blik weer op de muur, verder zwetend op de crosstrainer.

Quinoa en veel groente en fruit

Ik denk half chagrijnig terug aan die andere instructeur die mij vertelde dat ik een volkorenbuik heb. ‘Een wat?!’, was mijn overrompelde reactie. ‘Je eet zeker heel veel brood?’, vroeg hij. ‘Uhm ja, gewoon zoals ieder normaal mens, een paar sneetjes per dag.’ Dat was dus helemaal fout. Ik mocht geen brood meer eten, want dat is slecht voor me. Quinoa moest ik eten. En pasta mocht ook ab-so-luut niet meer van die instructeur.

Ze beweren allemaal dat ze gelijk hebben

Regelmatig verschijnen er in de media nieuwe ‘diëten’ met dat soort do’s en don’ts. De Voedselzandloper van Kris Verburg bijvoorbeeld. Inmens populair. Je moet melkproducten, aardappelen en graanproducten (zoals brood) laten staan. Wat kun je dan wel eten? Havermout, noten, vette vis, pure chocolade en veel groente, zoals brocolli. Op menig punt wijkt de Voedselzandloper af van wat het Voedingscentrum voorschrijft met haar Schijf van Vijf. En dat laten ze blijken ook: hier schopt de Voedselzandloper de Schijf van Vijf omver en hier richt het Voedingscentrum haar scherpe pijltjes op de Voedselzandloper. Ze beweren allebei dat ze gelijk hebben. Natuurlijk.

Mijn spinninginstructeur is een wijs man

Sonja Bakker dan? Door haar gingen we massaal aan de vruchtenhagel en de eierkoeken. Terwijl ieder normaal denkend mens weet dat daar (te?) veel suiker in zit. En het Motignac-dieet, Atkins of Dr. Frank-dieet dan? Of de Weight Watchers en de shakes van Modivast? Ze beweren allemaal dat je er kilo’s van afvalt, maar ze roepen ook allemaal dat de ander ongelijk heeft. Wat dan te geloven? Mijn spinninginstructeur lachte me bijna uit toen ik hem deze vraag voorlegde. ‘Gewoon, van alles een beetje en van niks te veel’. Zo simpel is het.

Deze blog is ook verschenen op Ysporten.nl