Eerste weken in Portugal | Update

Het is een hele tijd heel stil geweest op m’n blog, tot ik eind november een blog plaatste over het zelf ombouwen van een bus tot camper. Inmiddels zijn we in Portugal, bijna in de Algarve. In deze blog geef ik een update over de eerste twee weken reizen met de bus.

Caravan naar de stalling

Op vrijdagochtend 24 november hebben we de boel ingeladen en zijn we vertrokken. Onze eerste bestemming was onze caravan in Saint-Savin. We hebben het stuk niet in één keer gehaald dus onze eerste nacht slapen in de bus vond plaats op een camperplaats bij Châteauroux. Gelukkig hadden de kinderen geen problemen met slapen in hun nieuwe bedjes. Ook Joost en ik vielen als een blok in slaap in ons spiksplinternieuwe bed.

De volgende dag hebben we onze caravan naar een stalling bij Bordeaux gebracht. Vanaf dat moment dreef de kou ons verder naar het zuiden. We zijn keihard doorgekacheld naar Portugal. Pas zo’n 75 km onder Porto zijn we gestopt; daar scheen de zon!

Klaar voor vertrek

We zijn klaar voor vertrek! Nog even tanken en dan kunnen we los 😀

Camperbus met caravan

Camperbus met caravan erachter. Deze combi is 14 meter lang…

Onderweg overnachten op een camperplaats in Portugal

Onderweg overnachten op een camperplaats, hier bij Peso da Régua in noord Portugal.

Onderweg even stoppen in een dorpje om buiten te spelen

Onderweg even stoppen in een dorpje om buiten te spelen.

In Noord-Portugal bij een tankstation stoppen

In Noord-Portugal bij een tankstation stoppen voor een broodje en spelen in de speeltuin. Op de achtergrond zie je zwart geblakerde heuvels van de bosbranden van afgelopen zomer. Zelfs enkele wieken van windmolens zijn zwart.

Regen en zonnestralen in Portugal

Camping Orbitur Vagueira was een plaatje. Er was bijna niemand, de speeltuin was leuk en het sanitair netjes. De kids hebben heerlijk buiten gespeeld en we hebben buiten gelunched. Vanaf hier hebben we het reistempo dan ook een stuk omlaag geschroefd.

Helaas heeft het dinsdag de hele dag geregend. Op weeronline zagen we dat heel Portugal was bedekt met grijze wolkjes met druppels dus we bleven maar gewoon zitten waar we zaten.

Het was gelijk een goede test: hoe komen we de dag door op zo’n kleine oppervlakte? Dat viel reuze mee! Ontbijten, met de duplo spelen, even afwassen, ik een uurtje werken, boekjes lezen, naar de Lidl, lunchen, door de regen wandelen, weer even met de duplo spelen, puzzels maken, eten, tandenpoetsen, voorlezen en de kids naar bed. Dag voorbij.

De speeltuin op Camping Orbitur bij Vagos

De speeltuin op Camping Orbitur bij Vagos was een groot succes. Ook Evi kon (met af en toe wat hulp) goed klimmen en klauteren.

Rennen door de regen bij Vagos

Rennen door de regen op de verlaten boulevard van Vagos: “harder rennen mama!”

Duplo spelen in de camper

Lekker met de duplo spelen.

Langs de kust van Portugal

Na die ene regendag hebben we gelukkig alleen maar zon gehad! We zijn langs de kust verder naar het zuiden gezakt en ook de temperatuur steeg een paar graden hoe verder we naar het zuiden reden. Vooral ’s nachts werd het hierdoor aangenamer.

Prachtig Nazaré

Op mooie plekken bleven we meerdere nachten, op koude plekken reden we na één nacht weer door. Zo hebben we het onwijs leuk gehad bij Nazaré! Hier hebben we op een prachtige plek gelunched en op een nabijgelegen klif een fort met vuurtoren bezocht.

Nazare surfen mega hoge golven

Google maar eens op ‘Nazare surfen’

Hier zit een klein museum dat vertelt over de canyon in zee. Als de wind op een bepaalde manier staat, ontstaan er golven van wel 30 meter hoog. En daar wordt dan op gesurfd 😮

Klif Nazaré

Even fruit eten op de klif bij de vuurtoren.

Stukje klimmen naar het fort bij Nazare

Stukje klimmen naar het fort bij Nazare.

prachtig uitzicht over de baai van Nazaré

De korte wandeltocht naar de vuurtoren en het fort: prachtig uitzicht over de baai van Nazaré.

Museum Nazaré

Interessant museumpje over de canyon in zee die zorgt voor die monstergolven.

Koken op het strand bij Nazaré

Joost kookt bij het strand van Nazaré. We eten sinds ons vertrek ’s middags warm. Dat is makkelijker met buiten koken en eten.

strand van Nazaré

Joost de pakezel op het strand van Nazaré

Ontbijten op de camping bij Nazare

Camping bij Nazare

Roan mag helpen met het legen van de vuilnisbakken. Rete interessant voor een peuter!

Ook bij Lagao do Obidos was het super mooi! Hier zijn we gestopt voor de lunch en een wandeling.

Lunchen bij Lagoa de Obidos

Op het strand van Peniche hebben we nog wat zandkasteeltjes gebouwd (en Evi heeft ze gesloopt), we hebben naar surfers gekeken en gewandeld langs de kust. Iets verderop hebben we op een bijna verlaten klif geluncht.

Kust van Peniche

“Papa, die grote steen staat scheef”, zei Roan bij de kust van Peniche.

Op het strand van Peniche

Op het strand van Peniche was iemand zo vriendelijk om een foto van ons viertjes te maken. De enige foto tot nu toe waar we met z’n vieren op staan 😮

Wandelen bij Peniche

Ik deed nog een poging om te wandelen met Evi, maar die is nogal snel afgeleid en vond de takjes en steentjes op het pad veel interessanter. Heel ver kwamen we dus niet. Ach.

Gebied rondom Sintra en Lissabon

Ook ons bezoek aan het Sintra-Cascais Natural Park was super! We hebben op een paar plekken gewandeld en rondgekeken.

Bij Praia de Ribeira d'Ilhas bij Ericeira

Bij Praia de Ribeira d’Ilhas bij Ericeira, nog een stukje boven Sintra, hebben we deze trappen beklommen. Roan was als eerste boven!

Wandelen bij Parque de Monserrate

Bij Parque de Monserrate was een kleine wandelroute uitgestippeld met allemaal interessante info borden.

Het toeristische Cabo da Roca

Het toeristische Cabo da Roca: bussen vol toeristen werden hier geleegd. Roan was vooral geïnteresseerd in het klimmen over de stenen.

Wandelen bij Cabo da Roca

Aan de andere kant van Cabo da Roca – waar niemand heen ging – kon je prachtig wandelen langs de kust. Het was wel klimmen over soms moeilijk begaanbare paadjes, maar Roan kan dit dus super goed en hij straalde ervan!

Uitzicht vanaf de klif aan de andere kant van Cabo da Roca

We konden in de omgeving van Sintra helaas geen fijne camperplek of camping vinden, anders waren we er langer gebleven. Tegen het eind van de middag zijn we daarom verder gereden naar een camping onder Lissabon.

Onder Lissabon hebben we de nacht doorgebracht op camping Picheleiros. Bij deze camping was een klein barretje en hier hebben we wat gegeten. Heel gemoedelijk! Er was geen kaart; de eigenaar zei gewoon wat ‘ie voor ons ging klaarmaken (friet, rijst en iets van vlees) en dat was dat. Biertje erbij, en na afloop verzon hij een (hele schappelijke!) prijs.

De camping ligt trouwens in een heel mooi heuvelachtig gebied. Helemaal ons ding, maar het was er wel stervenskoud. Duidelijk verschil met de vorige nachten en de kachel draaide overuren ’s nachts.

Het deel boven en onder Lissabon heeft ons positief verrast en we zijn dan ook zeker van plan om hier terug te keren als het warmer weer is.

Fort bij Setúbol

Onderweg naar Setúbol zagen we een fort liggen. We waren nieuwsgierig en zijn hier gaan rondkijken. Het bleek een oud fort te zijn dat later is gebruikt als kazerne en toen de naam ‘7 Bataria’ kreeg. Een deel van het fort was dan ook gemoderniseerd. Inmiddels staat het alweer jaren leeg en dat gaf een heel spooky indruk. De horrorachtige grafitti versterkte dit gevoel alleen maar…

Het uitzicht over zee en de baai van Setúbol was indrukwekkend en hier hebben we dan ook enorm van genoten (en heel veel foto’s van gemaakt).

We hebben daarna gelunched in een park langs de kust en daar ook een stukje gewandeld.

Fort 7 Bataria

Bij het fort staan nog een paar kanonnen. Ook kun je oude bunkers bekijken.

7 bataria setubol

Bij het fort kon je de heuvel op waar een vlak terrein was met een (compleet vergane!) atletiekbaan, hindernisbaan, voetbal- en basketbalveld. Heel raar om daar rond te lopen. Het uitzicht was wederom prachtig!

Keukentje in de bus

Even drinken inschenken voor jut & jul

Strand bij Setubol

Het werd vloed dus de golven kwamen steeds verder. Roan maakte daar een heel spectakel van: “oh jeeee oh jeeeeee”.

Speelkameraadje op Zambujeira

We staan nu op een super mooie camping vlakbij Zambujeira. Alleen de naam klinkt al tropisch hè 😉 Deze camping is klein en goed onderhouden. Een hele fijne plek, met uitstekende (gratis) WiFi.

En het allertofste: we stonden een paar dagen naast een Deens gezin met twee kinderen van 3 jaar en 6 maanden oud. Oké, met de baby valt nog niet veel te spelen, maar Roan, Evi en het driejarige buurjongetje hebben vanaf het allereerste moment druk gespeeld.

Het Deense gezin is een jaar op reis met een camper, optimaal genietend van het ruime verlof dat ze in Denemarken hebben. Het klikt goed tussen ons dus het is super gezellig zo samen op de camping! Ze zijn inmiddels verder gereisd maar we gaan elkaar komende weken nog een keer ontmoeten.

Camping Zambujeira

Op camping Zambujeira kletsen met de Deense buurvrouw terwijl Roan met het buurjongetje speelt.

Reizen met de bus

Al met al bevalt het reizen met de bus heel goed. Het was de eerste dagen wat wennen, vooral door de kleine ruimte, maar nu alles een plekje heeft en we fijne routines hebben gevonden, is het alsof we al maaaaanden op weg zijn met de bus.

Tandenpoetsen in de bus

Ook tandenpoetsen gaat gewoon door in de bus 😉

De eerste twee weken hebben we vrij vlot doorgereden. We werden door de kou steeds zuidelijker gedreven, en was het niet de kou, dan gaf de slechte wifi een zetje.

We zijn nu bijna in de Algarve en op een enkele bui na is het weer hier prima. Het is steeds 15 tot 18 graden met volop zon. ’s Nachts is het ook niet meer zo koud en we hebben de kachel al niet meer nodig tijdens het slapen.

Vanaf nu gaan we dus iets rustiger reizen, wat meer wandelen en vaker hele dagen spelen op de camping.

Ook gaan we binnenkort op bezoek bij gezinnen die in deze omgeving op een speciale manier wonen. Ze leven vaak off the grid, zijn deels zelfvoorzienend en hebben hun eigen huis van natuurlijke materialen gebouwd. Hier zijn we erg benieuwd naar en we gaan dan ook graag bij ze langs. Bij de volgende update vertel ik hier meer over.