Eén van de belangrijkste stappen om digital nomad te worden is het generen van inkomen. En omdat je voor je gezin moet zorgen, is het belangrijk dat dit een relatief stabiel inkomen is. Hoe dan? Als freelancer. Geen baas, alleen opdrachtgevers. Zelf je werktijden bepalen, nooit naar kantoor en geen eindeloze vergaderingen, brainstormmeetings en inspiratiesessies meer. Werken waar en wanneer jij wilt. Klinkt goed hè.

Je inkomen is één van de belangrijkste stappen… Benieuwd welke stappen belangrijker zijn? In de blog ‘Hoe word je een digital nomad als je kinderen hebt‘ lees je er meer over.

Hoe word ik freelancer?

Starten als freelancer kost tijd en energie. Daar ga ik niet over liegen. Bij ons duurde het circa twee jaar voor we genoeg verdienden om rond te komen (lees hier meer over ons digital nomad inkomen). Achteraf gezien fladderden we dat eerste jaar een beetje doelloos rond. We probeerden veel uit, trial and error style, en dus begon het pas echt te lopen in het tweede jaar.

Dat prutsen hoort erbij. Het is namelijk een proces. Natuurlijk kun je je bedrijf sneller opzetten, maar fouten maken en opnieuw beginnen hoort er echt bij. Een groot deel van het proces is namelijk uitvogelen wat JIJ wil en kan. Dat kan een ander niet voor je doen! Maar er zijn natuurlijk wel veel tips die je hierbij kunnen helpen 🙂 Dus met een goede dosis motivatie én de juiste adviezen, kun jij jezelf binnen no time digital nomad ondernemer noemen.

In deze blog post ga ik je vertellen hoe je stap voor stap freelancer kunt worden. Ik richt me hierbij specifiek op plaatsonafhankelijk freelancen omdat jij natuurlijk ook wilt ondernemen én reizen. Naast freelancen zijn er nog andere manieren om plaatsonafhankelijk te werken. In de blog ‘5x plaatsonafhankelijk werken‘ krijg je een idee van de mogelijkheden.

Maar nu over naar freelancen!

Stap 1. Analyseer je vaardigheden en kennis

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Waar ben ik goed in?
  • Wat vind ik leuk?
  • Als mensen in mijn omgeving hulp of advies nodig hebben, waarmee komen ze dan naar mij toe?
  • Waar zou ik meer over willen leren?

Maak een mega lange lijst met vaardigheden en onderwerpen waar je kennis over hebt. Denk aan dingen die je in het verleden hebt gedaan – ga terug tot aan de middelbare school – en vraag ook mensen in je omgeving om ideeën.

Laat je niet beperken door gedachten dat je iets niet kunt of dat er toch geen droog brood mee te verdienen valt. Dat is iets om later pas naar te kijken. Voor nu: schrijf alles op wat je te binnen schiet. Er is maar één ding waar je nu rekening mee moet houden: alles op je lijst moet binnen je interesses liggen.

Dingen waar je goed in bent, maar die je mega saai vindt, kun je dus weglaten van je lijst, want deze vaardigheden hebben 0 potentie.

Heb je een lijst opgesteld, laat het dan een nachtje liggen en kijk er met een frisse blik naar. Schrap onderwerpen van je lijst, specifieer vaardigheden en vul het eventueel aan.

Heb je het gevoel dat je lijst redelijk compleet is, kies dan één of twee dingen van je lijst. Laat je niet teveel beïnvloeden door anderen of door je eigen negatieve gedachten, maar kijk vooral goed naar waar jouw vaardigheden en kennis liggen. Kies voor vaardigheden waarin je excelleert óf waarin je de potentie hebt om expert te worden, bijvoorbeeld omdat je al over de basis beschikt en enorm eager bent om er meer over te leren.

Digital nomad freelancer met kinderen

Vlak voor een deadline even een extra uurtje werken – en dreumes Evi speelt in d’r stoel terwijl Joost met Roan gaat afwassen.

Stap 2. Ontwikkel je vaardigheden

Dit is dan ook stap 2: volg cursussen, vraag in je omgeving rond of iemand je kan helpen, Google het, lees boeken en tijdschriften, bezoek websites… er is zoveel informatie beschikbaar! En blijf je vaardigheden ontwikkelen, ook als je al een hele tijd als zzp’er werkt. Er is namelijk altijd wel iets te leren, en de digitale mogelijkheden veranderen in rap tempo.

Stap 3. Creëer een job/richting

Nu je een onderwerp hebt gevonden waarin je verder wilt, kun je specifieker gaan kijken hoe je anderen hiermee kunt helpen.

Laat het idee van traditionele banen zoveel mogelijk los. Je kunt jezelf wel ‘developer’ of ‘marketeer’ noemen, maar wat dit dan precies inhoudt, verschilt voor iedereen. Daarom noem ik het hier ‘job’ en ‘richting’.

Kijk dus vooral naar je vaardigheden en creëer daaromheen een baan – in plaats van andersom.

Je ‘cluster’ van vaardigheden en kennisgebieden hoef je niet te vormen in een ‘job title’. Bekijk het van de andere kant: hoe kun jij anderen helpen met de vaardigheden en kennis die jij hebt? Omschrijf de problemen van je potentiële klant en bedenk welke oplossingen jij kunt bieden.

Stap 4. Kun je ermee digitaal ondernemen?

Hoewel je in stap 1 t/m 3 vooral in mogelijkheden moet denken, en je niet moet laten beperken door de vraag of het wel plaatsonafhankelijk kan, is dit natuurlijk wel van belang. Cruciaal zelfs.

Ook moet je je afvragen hoeveel klantcontact je wilt hebben. Als je regelmatig Skype afspraken hebt met klanten (voor bijvoorbeeld coachingsessies) zul je gaan merken dat dit voor stress kan zorgen tijdens het reizen. Krijg je ongelooflijk veel positieve energie van persoonlijk (digitaal) contact met klanten en/of opdrachtgevers, dan moet je het natuurlijk gewoon doen.

Stap 5. Analyseer de potentie

Ik ben enorm voorstander van de gedachte dat alles mogelijk is als je maar hard werkt, maar er is wel een risico verbonden aan deze positieve instelling. Sommige carrièrepaden zijn namelijk iets minder goed begaanbaar, ook op het gebied van internet ondernemen. Je analyseert de potentie o.a. door je grote vriend Google te raadplegen:

  • Lees wat anderen doen in je gekozen richting
  • Bekijk websites van potentiële concurrenten
  • Onderzoek waar je je klanten kunt vinden
  • Achterhaal – voor zover dat lukt – hoe je concurrenten aan hun klanten komen

Vraag ook rond in je netwerk, bijvoorbeeld aan oud-collega’s en oud-studiegenoten, of andere mensen die je kent in een (gerelateerd) vakgebied. Hoewel je misschien denkt dat concurrenten hier niet met je over willen praten, is het tegendeel vaak waar. Laat ik het zo stellen: ik ben SEO-tekstschrijver en als een andere (beginnende) tekstschrijver hierover wil sparren of vragen heeft, dan ben ik zeker bereid te helpen. Er is namelijk plek genoeg voor andere gemotiveerden vakmensen. Iedereen brengt iets unieks mee naar de tafel, ook al heb je op LinkedIn een vergelijkbare headline 😉

Digital nomad freelancer worden is een proces. Neem hier de tijd voor!

We zijn nu over de helft van dit stappenplan en het lijkt wellicht erg simpel als je het zo leest, maar dat is het natuurlijk niet. Waarschijnlijk ga je voortdurend tussen stap 1 t/m 5 heen en weer. Het is (jaja) een proces.

Stap 6. Maak een plan

Je hebt nu een idee van je vaardigheden, de potentie van je ideeën, en je hebt waarschijnlijk anderen in je (nieuwe) vakgebied gesproken. Tijd voor het echte werk!

Toen ik met freelancen begon, had ik geen plan. Big mistake. Hierdoor duurde het twee jaar voor het goed ging lopen. Met een goed plan bereik je je doelen zoveel sneller! Toen ik het na een jaar aankloten wel serieus ging aanpakken, was het binnen een jaar gepiept. En dat allemaal doordat ik er eindelijk eens goed voor ging zitten om een plan te maken. Bij het maken van een plan moet je je o.a. de volgende dingen afvragen:

  • Wat is jouw expertise? (als het goed is heb je dit keurig op een rij door stap 1 t/m 3)
  • Waarom moeten klanten voor jou kiezen en niet voor je concurrenten? (ook zonder ervaring heb je autoriteit, laat onzekerheid je niet van de wijs brengen!)
  • Wie is je doelgroep? (hoe specifieker, hoe beter)
  • Hoe kunnen klanten je vinden? (SEO, SEA, LinkedIn, Facebook ads etc.)
  • Hoe ga jij je klanten vinden? (via via, cold pitchen, job boards, agencies etc, in de volgende stap meer hierover)

Het beantwoorden van deze vragen zorgt ervoor dat je met focus te werk kunt gaan.

Digital nomad freelancer - La Isleta del Moro

Het leven van een digital nomad gezin draait vooral om samen nieuwe plekjes ontdekken. Zoals hier bij La Isleta del Moro in Spanje.

Stap 7. Vind je eerste klant

Er zijn diverse manieren om aan klanten te komen. Ik vond dit het allermoeilijkste in het begin, maar je kunt in ieder geval een aantal van de volgende dingen doen om je eerste freelance klant te vinden:

  • Maak een professionele, zakelijke website voor je bedrijf. Gebruik dit o.a. als visitekaartje.
  • Stel een portfolio op. Dit kunnen klussen zijn vanuit je (oude) baan, maar ook stages of demo’s.
  • Vertel iedereen in je omgeving wat je nieuwe carrière move is: geloof me, er komen tips jouw kant op vanuit onverwachte hoek!
  • Zoek naar jobs via websites als Upwork, Freelancer en Hoofdkraan. Doe dit wel echt alleen in het begin van je carrière. De vergoeding is namelijk tenenkrommend laag. Echt uitbuiting. Maar het is wel een prima manier om te starten, ervaring op te doen en je portfolio uit te breiden. Zodra je echter een paar opdrachten hebt afgerond, moet je er weg blijven – dat geldt zeker voor Upwork! Trouwens, Upwork is alleen een goede optie als je voor Nederlandse opdrachtgevers werkt. Anders concurreer je met een biljoen goedkope Aziaten.
  • Sluit je aan bij Facebookgroepen zoals ‘Nederlandse Digital Nomads’. Hier worden regelmatig job offers geplaatst van mede-nomads.
  • Doe aan acquisitie. Dit is scary as hell, maar maak het jezelf wat makkelijker en begin dichtbij in je eigen omgeving. Bijvoorbeeld: wil je aan de slag als virtual assistant (VA), kijk dan in je LinkedIn-netwerk naar connecties met een eigen bedrijf. Zoek nog wat meer informatie op over hun bedrijf, vakgebied en klanten. Is er een match met jouw vakgebied en expertise? Stuur een bericht en vertel hoe jij diegene kunt helpen. Geef aan dat je vrijblijvend in gesprek wilt komen. Herhaal dit proces zolang als je wilt (of tot je door je connecties heen bent). Wedden dat er interesse is?! Als je eenmaal je eerste klant hebt gevonden, wordt het vinden van een volgende klant al een stuk makkelijker!
  • Ga op zoek naar bureau’s waar ze met freelancers werken. Zo heb ik mijn eerste freelance klussen via een tekstbureau gekregen. Dit scheelde mij een heleboel acquisitie want de opdrachten kwamen letterlijk aangewaaid. Dit heeft dus voordelen, maar zeker ook nadelen:
    • je hebt geen direct contact met de klant en dit kan voor mega miscommunicaties zorgen
    • de betaling is vaak lager

    Maar, om meer ervaring op te doen, je portfolio uit te breiden en te netwerken is dit een goede manier om te beginnen met freelancen.

Stap 8. Doorgaan!

Na die eerste klant moet je doorpakken. Op naar de volgende, en de volgende… Maar, er komt een moment dat je het anders wilt; meer zekerheid, minder acquisitie doen. Ook hiervoor zijn diverse strategieën die je kunt toepassen:

  • Bouw je website uit, zodat het niet alleen een visitekaartje is, maar ook helemaal SEO-proof is. Potentiële klanten weten jou dan te vinden. Scheelt op de lange termijn een hoop tijd!
  • Neem weer eens contact op met oude klanten. Vraag hoe het met ze gaat en wie weet hebben ze een nieuwe job voor je (ga niet bedelen!).
  • Word kritisch. In het begin van je carrière heb je waarschijnlijk de neiging om alle mogelijke klussen aan te nemen. Groot gelijk heb je. Ik heb echt tegen schandalig lage tarieven over de meest belachelijk saaie onderwerpen geschreven. Tja… Nu ben ik veel kritischer. Ik ga no way onder een bepaald tarief zitten. Wil de klant niet betalen, sorry, maar dan moet ‘ie maar genoegen nemen met een ander die waarschijnlijk lagere kwaliteit biedt. Wees niet bang om jobs af te wijzen. Op de lange termijn heb je hier profijt van.
  • Specialiseer je in een bepaalde niche. Als je nog geen specifieke richting hebt, ga je die gaandeweg ontdekken. Bepaalde onderwerpen, type klanten of type opdrachten liggen je meer, of vind je gewoon leuker. Specialiseer je daarin en zorg dat je een autoriteit wordt op dat gebied. Zorg ervoor dat je voor die onderwerpen goed vindbaar bent in Google.

Dit is het! Doorloop deze stappen en voor je het weet verdien je je geld als digital nomad freelancer. Appeltje eitje toch?! 😉

Ps. In deze post gebruik ik de termen ondernemer, zzp’er en freelancer door elkaar. Officieel is er een verschil tussen deze termen. Dit heeft te maken met de Belastingdienst en de KvK. Hier en hier lees je er meer over. Voor de leesbaarheid van deze post wissel ik de termen af.

Ik heb deze blog op 9 juli 2018 voor het laatst geüpdate.